Isbjörn till Kina – ska sälja på nätet via distributör

Vill locka den kinesiska medelklassen att anamma en nordisk livsstil.

Svenska företaget Isbjörn of Sweden, som tillverkar utomhuskläder för barn, etablerar sig i Kina. Företaget finns sedan tidigare förutom i Norden även i övriga Europa samt i Japan.

Den huvudsakliga försäljningen sker via olika återförsäljare, men företaget har även en egen e-handel i Sverige.

Annons

Skandinavisk livsstil ideal hos medelklassen

Kinasatsningen kommer efter att företaget under hösten har introducerat sina produkter på den kinesiska marknaden genom fysiska butiker i Peking och Shanghai, vilket enligt företaget haft ett mycket positivt resultat.

- Introduktionen i Kina har fallit väl ut, så vi satsar vidare. Kineserna är väldigt intresserade av den skandinaviska livsstilen. Särskilt bland unga medelklassfamiljer ses det som ett ideal att vara ute och hälsosamma och aktiva med sina barn och att vara mycket utomhus på dagtid, säger Maria Frykman Forsberg, VD för Isbjörn of Sweden.

Och att Isbjörn of Sweden har en stark svansföring i miljöfrågor, är något som uppskattas på den kinesiska marknaden.

- De är vädligt medvetna om miljöproblem eftersom det påverkar Kina så mycket. Därför uppskattar de miljöprofilen på våra varor. Över 90 procent av våra varor har miljömärkningen Bluesign-certifiering, vilket innebär en väldigt strikt ram för giftiga substanser. Våra kläder är också hållbara i kvaliteten och är gjorda för att hålla mer än en säsong och för att kunna ärvas av yngre syskon.

Skandinaviska bokstäver går hem

Men kläderna i Kina kommer inte bara att finnas i butiker, utan också att köpa på nätet. Dock kommer Isbjörn inte att starta någon egen e-handel i Kina, utan kläderna kommer gå att köpa via webbshoppen hos deras distributör SanFo.

- Men de har inte exklusivitet, så skulle vi vilja öppna en egen kinesisk e-handel så kan vi göra det, förklarar hon.

Hur funkar det att ha ett varumärke som heter Isbjörn i Kina?

- Det funkar väldigt bra faktiskt, de vet att Å, Ä och Ö är skandinaviska bokstäver, så när de ser ett Ö tänker de på Skandinavien och blir intresserade av produkten. Det är lättare att registrera ett varumärke med Å, Ä och Ö i Kina också, berättar Maria Frykman Forsberg.

Annons

Från början hette Isbjörn of Sweden Nanook, vilket betyder just isbjörn på grönländska. 2010 byttes namnet till det nuvarande och 2015 började företaget planera lanseringen på den kinesiska marknaden som nu alltså sjösätts fullt ut.

Annons