Annons

Isbjörn till Kina - ska sälja på nätet via distributör Bli inte förvånad om du ser kineser i Isbjörns plagg i framtiden

Isbjörn till Kina - ska sälja på nätet via distributör

2017-01-13 09:32

Vill locka den kinesiska medelklassen att anamma en nordisk livsstil.

Svenska företaget Isbjörn of Sweden, som tillverkar utomhuskläder för barn, etablerar sig i Kina. Företaget finns sedan tidigare förutom i Norden även i övriga Europa samt i Japan.

Den huvudsakliga försäljningen sker via olika återförsäljare, men företaget har även en egen e-handel i Sverige.

Skandinavisk livsstil ideal hos medelklassen

Kinasatsningen kommer efter att företaget under hösten har introducerat sina produkter på den kinesiska marknaden genom fysiska butiker i Peking och Shanghai, vilket enligt företaget haft ett mycket positivt resultat.

- Introduktionen i Kina har fallit väl ut, så vi satsar vidare. Kineserna är väldigt intresserade av den skandinaviska livsstilen. Särskilt bland unga medelklassfamiljer ses det som ett ideal att vara ute och hälsosamma och aktiva med sina barn och att vara mycket utomhus på dagtid, säger Maria Frykman Forsberg, VD för Isbjörn of Sweden.

Och att Isbjörn of Sweden har en stark svansföring i miljöfrågor, är något som uppskattas på den kinesiska marknaden.

Annons
Annons
- De är vädligt medvetna om miljöproblem eftersom det påverkar Kina så mycket. Därför uppskattar de miljöprofilen på våra varor. Över 90 procent av våra varor har miljömärkningen Bluesign-certifiering, vilket innebär en väldigt strikt ram för giftiga substanser. Våra kläder är också hållbara i kvaliteten och är gjorda för att hålla mer än en säsong och för att kunna ärvas av yngre syskon.

Skandinaviska bokstäver går hem

Men kläderna i Kina kommer inte bara att finnas i butiker, utan också att köpa på nätet. Dock kommer Isbjörn inte att starta någon egen e-handel i Kina, utan kläderna kommer gå att köpa via webbshoppen hos deras distributör SanFo.

- Men de har inte exklusivitet, så skulle vi vilja öppna en egen kinesisk e-handel så kan vi göra det, förklarar hon.

Hur funkar det att ha ett varumärke som heter Isbjörn i Kina?

- Det funkar väldigt bra faktiskt, de vet att Å, Ä och Ö är skandinaviska bokstäver, så när de ser ett Ö tänker de på Skandinavien och blir intresserade av produkten. Det är lättare att registrera ett varumärke med Å, Ä och Ö i Kina också, berättar Maria Frykman Forsberg.

Från början hette Isbjörn of Sweden Nanook, vilket betyder just isbjörn på grönländska. 2010 byttes namnet till det nuvarande och 2015 började företaget planera lanseringen på den kinesiska marknaden som nu alltså sjösätts fullt ut.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta