Annons

JD.com investerar stort i kampen med Alibaba

JD.com investerar stort i kampen med Alibaba

2015-01-13 09:46

Kinesiska JD.com har trappat upp kampen med landets gigant Alibaba. I förra veckan investerade man 1,55 miljarder dollar i den kinesiska bilportalen Bitauto. Den senaste i raden av lite mer nischade satsningar från JD.coms sida.

Det är många som vill utmana Alibaba om herraväldet i den kinesiska e-handeln. Wanda E-commerce, som grundades i augusti 2014, drog nyligen in 161 miljoner dollar för att få ytterligare draghjälp mot det målet.

Nu har även JD.com, som sedan ett drygt år tillbaka delägs av Tencent, ett av Asiens största Internetföretag, gjort ännu en framstöt. Nyligen investerade man 1,55 miljarder dollar i den kinesiska bilportalen Bitauto Holdings.

Det är den senaste i raden av lite mer nischade satsningar från JD.coms sida som förutom bilar även tagit sikte på turism och bostäder.
– JD.com försöker positionera sig som e-handelsplattformen att gå till, och detta kan vara en viktig kategoriexpansion för dem, säger John Choi, en Hong Kong-baserade Internetanalytiker på Daiwa Capital Markets.

Fler investeringar framöver

Affären som slöts i slutet av förra veckan är den största i företagets historia och innebär att man får en ägarandel på 25 procent i Bitauto. Tencent som äger 17,5 procent i JD.com kommer i sin tur att ta 3,3 procent av aktierna i bilportalen.

Kinas fordonsmarknad är världens största och väntas växa med 7 procent i år. Det är i stort sett samma tillväxttakt som förra året men bara hälften jämfört med 2013 efter att ekonomin saktat in enligt China Association of Automobile Manufacturers.

Och den här typen av satsningar ser ut att fortsätta. JD.coms vd, Richard Liu, säger att företaget troligtvis kommer att investera ytterligare i mer specialiserade handelsföretag framöver.
– Den här investeringen är ett stort steg framåt i vår långsiktiga strategi att samarbeta med branschledare i de vertikala kategorier som är viktigast för våra kunder, säger Liu.

Källa: Reuters, Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta