JD.com investerar stort i kampen med Alibaba

Kinesiska JD.com har trappat upp kampen med landets gigant Alibaba. I förra veckan investerade man 1,55 miljarder dollar i den kinesiska bilportalen Bitauto. Den senaste i raden av lite mer nischade satsningar från JD.coms sida.

Det är många som vill utmana Alibaba om herraväldet i den kinesiska e-handeln. Wanda E-commerce, som grundades i augusti 2014, drog nyligen in 161 miljoner dollar för att få ytterligare draghjälp mot det målet.

Nu har även JD.com, som sedan ett drygt år tillbaka delägs av Tencent, ett av Asiens största Internetföretag, gjort ännu en framstöt. Nyligen investerade man 1,55 miljarder dollar i den kinesiska bilportalen Bitauto Holdings.

Annons

Det är den senaste i raden av lite mer nischade satsningar från JD.coms sida som förutom bilar även tagit sikte på turism och bostäder.

– JD.com försöker positionera sig som e-handelsplattformen att gå till, och detta kan vara en viktig kategoriexpansion för dem, säger John Choi, en Hong Kong-baserade Internetanalytiker på Daiwa Capital Markets.

Fler investeringar framöver

Affären som slöts i slutet av förra veckan är den största i företagets historia och innebär att man får en ägarandel på 25 procent i Bitauto. Tencent som äger 17,5 procent i JD.com kommer i sin tur att ta 3,3 procent av aktierna i bilportalen.

Kinas fordonsmarknad är världens största och väntas växa med 7 procent i år. Det är i stort sett samma tillväxttakt som förra året men bara hälften jämfört med 2013 efter att ekonomin saktat in enligt China Association of Automobile Manufacturers.

Och den här typen av satsningar ser ut att fortsätta. JD.coms vd, Richard Liu, säger att företaget troligtvis kommer att investera ytterligare i mer specialiserade handelsföretag framöver.

– Den här investeringen är ett stort steg framåt i vår långsiktiga strategi att samarbeta med branschledare i de vertikala kategorier som är viktigast för våra kunder, säger Liu.



Källa: Reuters, Press

Annons
Annons