JD.com lockar allt fler västerländska aktörer

När det är dags att ta steget in i Kina är Alibaba och Tmall förstavalet för många men JD.com lockar nu allt fler internationella varumärken och kedjor.

När västerländska varumärken expanderar sin e-handel till Kina väljer en stor del att göra det med hjälp av Alibaba och deras marknadsplats Tmall. Men även om Alibaba är landets klart största aktör finns det alternativ, som till exempel JD.com. En marknadsplats som allt fler har fått upp ögonen för på senare tid.

JD.com, som faktiskt växer 2,5 gånger snabbare än Alibaba just nu, har bland annat lockat till sig Ray-Ban, Oakley och Vogue som alla har samma ägare i Luxottica. Dessa varumärken finns sedan tidigare på Tmall men har alltså valt att komplettera sin försäljning i Kina med JD.com. Det finns dock de som väljer bort Alibaba helt till förmån för uppstickaren.

Annons

Rykte om äkta produker

En av dessa är det franska kosmetikkedjan Sephora som ägs av LVMH, ett av världens största företag inom lyxproduktsbranschen med bland annat Louis Vuitton, Dior, Berluti och Donna Karan i portföljen.

Sephora har i dagarna lanserat sin första och enda nätbutik i Kina på JD.com. Redan från start kommer det att bli den största kosmetikbutiken på marknadsplatsen med mer än 1200 produkter från mer än 70 ledande varumärken. Man stänger dock inte dörren för att samarbeta med andra kinesiska e-handelsplattformar i framtiden.

– Sephoras mål är att erbjuda de bästa och mest pålitliga skönhetslösningarna för våra kunder, samtidigt vill vi göra shoppingen mer effektiv, smart och rolig. Det är därför vi är glada över att få samarbeta med den kinesiska e-handelspionjären JD.com som är känd för sin överlägsna kundservice, snabba rikstäckande leveranser och med ett mångårigt rykte av att erbjuda äkta märkesvaror på nätet, säger Anne Veronique Bruel, vd för Sephora Asien.

Annons