Annons

JD.com lockar allt fler västerländska aktörer

JD.com lockar allt fler västerländska aktörer

2015-05-13 11:43

När det är dags att ta steget in i Kina är Alibaba och Tmall förstavalet för många men JD.com lockar nu allt fler internationella varumärken och kedjor.

När västerländska varumärken expanderar sin e-handel till Kina väljer en stor del att göra det med hjälp av Alibaba och deras marknadsplats Tmall. Men även om Alibaba är landets klart största aktör finns det alternativ, som till exempel JD.com. En marknadsplats som allt fler har fått upp ögonen för på senare tid.

JD.com, som faktiskt växer 2,5 gånger snabbare än Alibaba just nu, har bland annat lockat till sig Ray-Ban, Oakley och Vogue som alla har samma ägare i Luxottica. Dessa varumärken finns sedan tidigare på Tmall men har alltså valt att komplettera sin försäljning i Kina med JD.com. Det finns dock de som väljer bort Alibaba helt till förmån för uppstickaren.

Rykte om äkta produker

En av dessa är det franska kosmetikkedjan Sephora som ägs av LVMH, ett av världens största företag inom lyxproduktsbranschen med bland annat Louis Vuitton, Dior, Berluti och Donna Karan i portföljen.

Annons
Annons

Sephora har i dagarna lanserat sin första och enda nätbutik i Kina på JD.com. Redan från start kommer det att bli den största kosmetikbutiken på marknadsplatsen med mer än 1200 produkter från mer än 70 ledande varumärken. Man stänger dock inte dörren för att samarbeta med andra kinesiska e-handelsplattformar i framtiden.

– Sephoras mål är att erbjuda de bästa och mest pålitliga skönhetslösningarna för våra kunder, samtidigt vill vi göra shoppingen mer effektiv, smart och rolig. Det är därför vi är glada över att få samarbeta med den kinesiska e-handelspionjären JD.com som är känd för sin överlägsna kundservice, snabba rikstäckande leveranser och med ett mångårigt rykte av att erbjuda äkta märkesvaror på nätet, säger Anne Veronique Bruel, vd för Sephora Asien.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta