Annons

JD.com lockar allt fler västerländska aktörer

JD.com lockar allt fler västerländska aktörer

2015-05-13 11:43

När det är dags att ta steget in i Kina är Alibaba och Tmall förstavalet för många men JD.com lockar nu allt fler internationella varumärken och kedjor.

När västerländska varumärken expanderar sin e-handel till Kina väljer en stor del att göra det med hjälp av Alibaba och deras marknadsplats Tmall. Men även om Alibaba är landets klart största aktör finns det alternativ, som till exempel JD.com. En marknadsplats som allt fler har fått upp ögonen för på senare tid.

JD.com, som faktiskt växer 2,5 gånger snabbare än Alibaba just nu, har bland annat lockat till sig Ray-Ban, Oakley och Vogue som alla har samma ägare i Luxottica. Dessa varumärken finns sedan tidigare på Tmall men har alltså valt att komplettera sin försäljning i Kina med JD.com. Det finns dock de som väljer bort Alibaba helt till förmån för uppstickaren.

Rykte om äkta produker

En av dessa är det franska kosmetikkedjan Sephora som ägs av LVMH, ett av världens största företag inom lyxproduktsbranschen med bland annat Louis Vuitton, Dior, Berluti och Donna Karan i portföljen.

Annons
Annons

Sephora har i dagarna lanserat sin första och enda nätbutik i Kina på JD.com. Redan från start kommer det att bli den största kosmetikbutiken på marknadsplatsen med mer än 1200 produkter från mer än 70 ledande varumärken. Man stänger dock inte dörren för att samarbeta med andra kinesiska e-handelsplattformar i framtiden.

– Sephoras mål är att erbjuda de bästa och mest pålitliga skönhetslösningarna för våra kunder, samtidigt vill vi göra shoppingen mer effektiv, smart och rolig. Det är därför vi är glada över att få samarbeta med den kinesiska e-handelspionjären JD.com som är känd för sin överlägsna kundservice, snabba rikstäckande leveranser och med ett mångårigt rykte av att erbjuda äkta märkesvaror på nätet, säger Anne Veronique Bruel, vd för Sephora Asien.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta