Annons

Kinesiska jätten JD.com dubblade sin försäljning

Kinesiska jätten JD.com dubblade sin försäljning

2015-05-11 11:50

JD.com har en bit kvar men knappar sakta in på rivalen Alibaba och ökade sin försäljning med 99 procent jämfört med förra årets första kvartal.

I förra veckan släppte Alibaba sin delårsrapport för förra årets sista kvartal som slutade den 31 mars. Under perioden e-handlades det för inte mindre än 600 miljarder yuan, cirka 97 miljarder dollar, på Alibabas marknadsplatser. En ökning med 40 procent jämfört med året innan.

I dagarna har även deras största inhemska konkurrent JD.com släppt siffrorna för sitt första kvartal 2015, och även om man knappar in, kan man se att det fortfarande skiljer en hel del mellan de båda. Trots att JD.com ökade sin försäljning med hela 99 procent till 87,8 miljarder yuan, cirka 14,2 miljarder dollar, under årets första tre månader så har man alltså en bra bit kvar upp till Alibaba.

Stora investeringar

JD.com, vars affärsmodell fungerar ganska likt Amazon, gör samtidigt en förlust på 115 miljoner dollar medan Alibaba kan visa upp vinst. JD.coms negativa siffror ska dock främst bero på stora investeringar, bland annat via ett nytt samarbete tillsammans med Tencent och Baidu.

Annons
Annons
– Vi uppnådde en god tillväxt samtidigt som vi gjort stora investeringar i ett antal nya områden under första kvartalet. Vi räknar med att Kinas e-handelsmarknad kommer att se fortsatt snabb tillväxt under de kommande månaderna och åren, säger JD.coms CFO, säger Sidney Huang.

 

Källa: PressIR

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta