Annons

Kinesiska jätten JD.com dubblade sin försäljning

Kinesiska jätten JD.com dubblade sin försäljning

2015-05-11 11:50

JD.com har en bit kvar men knappar sakta in på rivalen Alibaba och ökade sin försäljning med 99 procent jämfört med förra årets första kvartal.

I förra veckan släppte Alibaba sin delårsrapport för förra årets sista kvartal som slutade den 31 mars. Under perioden e-handlades det för inte mindre än 600 miljarder yuan, cirka 97 miljarder dollar, på Alibabas marknadsplatser. En ökning med 40 procent jämfört med året innan.

I dagarna har även deras största inhemska konkurrent JD.com släppt siffrorna för sitt första kvartal 2015, och även om man knappar in, kan man se att det fortfarande skiljer en hel del mellan de båda. Trots att JD.com ökade sin försäljning med hela 99 procent till 87,8 miljarder yuan, cirka 14,2 miljarder dollar, under årets första tre månader så har man alltså en bra bit kvar upp till Alibaba.

Stora investeringar

JD.com, vars affärsmodell fungerar ganska likt Amazon, gör samtidigt en förlust på 115 miljoner dollar medan Alibaba kan visa upp vinst. JD.coms negativa siffror ska dock främst bero på stora investeringar, bland annat via ett nytt samarbete tillsammans med Tencent och Baidu.

Annons
Annons
– Vi uppnådde en god tillväxt samtidigt som vi gjort stora investeringar i ett antal nya områden under första kvartalet. Vi räknar med att Kinas e-handelsmarknad kommer att se fortsatt snabb tillväxt under de kommande månaderna och åren, säger JD.coms CFO, säger Sidney Huang.

 

Källa: PressIR

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta