Jämförde med rekommenderat pris – nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Även om det är frestande att jämföra med det rekommenderade priset när det är dags att lansera en kampanj, så är det inget upplägg som brukar uppskattas av vare sig branschorganisationer eller konsumenter. Vi har till exempel sett aktörer som Trademax och Jollyroom få kritik för att de har fått sina priser att se betydligt bättre ut än vad de egentligen är.

LÄS ÄVEN: Trademax fälls för påhittad rea - får böta 4 miljoner

Annons

Om man som bolag har en tillfällig kampanj ska det tillfälliga priset nämligen visas i förhållande till vad produkten brukar kosta hos samma företag, och inte i förhållande till vad företagets leverantör har i rekommenderat pris. I Jollyrooms fall handlade kritiken om att företagets så kallade kampanjpriser i själva verket var betydligt mer ordinarie än vad som kunde anses rimligt.

LÄS ÄVEN: Jollyroom riskerar vite på 3 miljoner kronor

"Har helt enkelt blivit fel"

Nu verkar KitchenTime ha gått i samma fälla. I samband med höstens Black Friday visade företaget i ett nyhetsutskick upp en bild på ett knivset i kombination med texten "- 66%". Bredvid bilden stod det "3845 kr" i text som strukits över samt uppgiften "1299 kr" i orange text. Det var bara det att samma knivset en månad tidigare kostade 1499 kronor i samma butik. Åtminstone enligt en privatperson, som valde att anmäla det inträffade till Reklamombudsmannen.

- Enligt anmälaren har KitchenTime höjt priset på det knivset som marknadsförs en månad innan rean. Det är vilseledande att skriva att produktens ordinarie pris är 3845 kronor när den såldes för 1499 kronor en månad tidigare, återger RO.

Annonsören, det vill säga KitchenTime, medger utan omsvep att det inte gick rätt till i fallet ovan.

- Annonsören skriver att i det aktuella fallet har det helt enkelt blivit fel, vilket annonsören tar på sig det fulla an­svaret för och sänder en ursäkt till dem som tagit del av den missvisande informationen.

E-handlaren ska under det senaste året ha förändrat sitt arbetssätt, för att liknande misstag inte ska upprepas.

- Annonsören strävar efter att vid varje givet ögonblick ge sina kunder så attraktiva erbjudanden som möjligt och kommer att fortsätta jobba för att hitta den rätta balansen mellan stän­digt låga priser och tillfälliga prissänkningar som kommer kunden till del enbart under korta kampanjperioder. Enligt annonsören är deras ambition från nu och framåt att fortsätta verka för pristransparens och ett schysst agerande som handlare, förklarar RO.

Annons

"Reklamen är vilseledande"

Det här ärendet skiljer sig från de flesta anmälningar till RO på så sätt att alla inblandade verkar vara överens. RO väljer nämligen att fälla den anmälda reklamen.

- Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument uppfattar den överstrukna svarta prisangivelsen ”3845kr”, tillsammans med texten ”-66%”, som ett ordinarie pris i förhållande till det lägre rödmark­erade priset ”1299kr”. Annonsören har i sitt yttrande angett att det överstrukna svarta priset är ett rekommenderat pris. Reklamombudsmannen konstaterar därav att priset ”3845kr” inte utgjort ett ordinarie pris, det vill säga ett pris som motsvarar annonsörens normala pris för produkten. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Annons