Jättarna tar säljet – fler dubblar sin Black Friday

Det är dock ingen som lider.

Plattformarna Jetshop och Kodmyran är bland de e-handelsleverantörer som nu delger försäljningssiffrorna för sina kunder under Black Friday. Jetshop stoltserar med att det går mycket bra för deras kunder som under den stora dagen nära dubblade sin tillväxt, jämfört med föregående års Black Friday.

- Redan strax innan 16-tiden passerade våra handlare förra årets försäljningsvolym och sen ökade takten hela kvällen, säger Kristofer Hillhammar, produktchef hos Jetshop, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Jetshop såg 92-procentig ökning

Omsättningsökningen för Jetshops kunder landade alltså, när dagen var till ända, på 92 procent och antalet order ska samtidigt ha ökat med 64 procent, jämfört med i fjol.

- För fjärde året i rad kan vi konstatera att våra handlare dubblar sin omsättning under Black Friday, säger Kristofer Hillhammar.

Jetshops siffror stämmer väl överens med dem som Ehandel.se publicerade tidigare idag, där vi såg att omsättningen ökade med 87 procent och antalet order med 69 procent under Black Friday.

LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

LÄS ÄVEN: Black Friday slog nytt rekord enligt betalbolaget

Betalleverantören DIBS rapporterade istället en omsättningsökning på 20 procent.

Kodmyran såg 35-procentig ökning

Kodmyran hamnar någonstans mellan dessa och kan för sina kunder rapportera en tillväxt på 35 procent i Black Friday-försäljning. Antalet order för Kodmyrans kunder växte samtidigt med 37 procent.

- Det är jätteroligt att se att det går så bra för våra kunder tycker vi, trots att vi kanske förväntat oss lite mer. Den där riktiga peaken kändes som den uteblev i år, skriver Kodmyran på sin blogg.

Annons
Annons

Stora handlarna tar säljet

Kodmyran konstaterar också att det har varit ett högre snittordervärde än vanligt. Något som Jetshop instämmer i då deras kunder gått ifrån 1063 kronor per order till 1248 kronor under årets black Friday. Kodmyran har vad vi vet lite mindre kunder medan Jetshop satsar på de större handlarna, något som kan spela in i tillväxtsiffrorna.

- De stora handlarna med varumärkeskännedom tar mycket av handeln under Black Friday och det gäller att ha bra erbjudanden och synas rejält om man ska få ta del av kakan, konstaterar Kodmyran.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!