Annons

Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

2017-11-27 10:10

Starkare tillväxt än förra året.

I förra veckan utlovade vi en tillväxt på minst 35 procent för årets Black Friday. Den blev dock mycket större än så. Vi hade förstås räknat med en ökning från föregående år, men att den förmodligen skulle ligga under förra årets försäljngsökning på hela 76 procent.

LÄS ÄVEN: Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

När analysavdelningen på Ehandel.se summerar årets Black Friday så visar dagen dock ingen tendens på att vilja sakta in.

Intäkter Black Friday 2017:

Upp 660 procent sedan 2014

Som ni kan se ovan ökade försäljningen med hela 87 procent, vilket alltså är en starkare tillväxt än mellan 2015 och 2016. Sedan 2014, som var det första året som vi kunde se Black Friday i statistiken, så har intäkerna ökat med 660 procent.

Annons
Annons

Order Black Friday 2017:

Förra årets ökning i antal order låg på 57 procent, men i år ökade antalet order med hela 69 procent. Vi kan även se att antalet besök steg med 53 procent under Black Friday 2017.

Orderökningen var alltså starkare än i fjol och e-handelskonsumenterna spenderade samtidigt mer pengar än tidigare år.

- Vi hade inte väntat oss denna ökning. Black Friday var otroligt stark i år. Ökningen är nu snarare exponentiell än linjär och årets största e-handelsdag har bara blivit större. Det kommer att bli mycket svårt att förutsäga nästa års Black Friday, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se
Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Annons
Annons
Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta