Kraftig tillväxt för Black Friday – dagen saktar inte in

Starkare tillväxt än förra året.

I förra veckan utlovade vi en tillväxt på minst 35 procent för årets Black Friday. Den blev dock mycket större än så. Vi hade förstås räknat med en ökning från föregående år, men att den förmodligen skulle ligga under förra årets försäljngsökning på hela 76 procent.

LÄS ÄVEN: Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Annons
Annons

När analysavdelningen på Ehandel.se summerar årets Black Friday så visar dagen dock ingen tendens på att vilja sakta in.

Intäkter Black Friday 2017:

Upp 660 procent sedan 2014

Som ni kan se ovan ökade försäljningen med hela 87 procent, vilket alltså är en starkare tillväxt än mellan 2015 och 2016. Sedan 2014, som var det första året som vi kunde se Black Friday i statistiken, så har intäkerna ökat med 660 procent.

Order Black Friday 2017:

Förra årets ökning i antal order låg på 57 procent, men i år ökade antalet order med hela 69 procent. Vi kan även se att antalet besök steg med 53 procent under Black Friday 2017.

Orderökningen var alltså starkare än i fjol och e-handelskonsumenterna spenderade samtidigt mer pengar än tidigare år.

- Vi hade inte väntat oss denna ökning. Black Friday var otroligt stark i år. Ökningen är nu snarare exponentiell än linjär och årets största e-handelsdag har bara blivit större. Det kommer att bli mycket svårt att förutsäga nästa års Black Friday, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se

Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där över 300 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel.

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!