Jet.com rankas som fjärde största marknadsplatsen

Lite mer än en månad efter det att Jet.com lanserats är man, enligt nya siffror från mjukvaruleverantören ChannelAdvisor, den fjärde största marknadsplatsen i USA.

I slutet av juli lanserades så äntligen Amazon-utmanaren Jet.com. En marknadsplats där kunden betalar en årlig medlemsavgift på 50 dollar för att få tillgång till de lägsta priserna på nätet på miljontals produkter.

Marknadsplatsen hade redan innan lanseringen fått mängder med uppmärksamhet och lockat till sig hundratals miljoner dollar i riskkapital. Förväntningarna har varit höga på e-handelssajten, och det verkar som att man har fått en bra start. Trots att det finns de som tvivlat på affärsmodellen.

Annons

Enligt en rapport från ChannelAdvisor, ett företag som hjälper e-handlare att sälja produkter på marknadsplatser som Amazon och Ebay, rankas Jet.com som den fjärde största marknadsplatsen i USA baserat på försäljningssiffror, GMV.

Något som innebär att Jet.com är större än etablerade marknadsplatser som Sears, Best Buy, Newegg, Tesco, och Rakuten. Trots att man bara varit igång i drygt en månad rapporterar bland annat Washington Post.

Många återkommande kunder

Enligt ChannelAdvisor har Jet.com även lyckats bygga upp en hyfsad kundlojalitet. Sedan lanseringen har 23 procent av kunderna gjort återkommande köp. Motsvarande siffror under samma tidsperiod för Ebay och Amazon är 17, respektive 11 procent.

Rapporten visar samtidigt att de genomsnittliga beställningarna på sajten är dubbelt så stora jämfört med Sears eller Newegg. Något som ser väldigt bra ut för Jet.com då säljarna ganska klart kan se att det kan vara en bra idé att sälja på den nylanserade marknadsplatsen.

Nu får dessa siffror tas med en nypa salt då de baseras på transaktionsdata som sker via ChannelAdvisor egen plattform. De inkluderar alltså endast tredjeparts-säljare som använder sig av deras plattform för att sälja på de olika marknadsplatserna, och inte köp som hanteras direkt av till exempel Amazon, Jet, Sears eller Best Buy.

Inte heller tredjepartssäljare som inte använder sig av ChannelAdvisors plattform tas med i den här beräkningen, men det ger ändå en liten inblick i hur pass snabba Jet.com har varit ut ur startblocken.

Annons