Annons

Jollyroom om stämningen: Ole Sauar säger att Jollyroom ska rätta sig efter de regler som finns angående prissättningen

Jollyroom om stämningen: "Vi tar kritiken på stort allvar"

2018-09-28 08:20

"Vi kommer att undersöka detaljerna".

Igår kunde vi berätta att Konsumentombudsmannen, KO, valt att ta Jollyroom till domstol. Detta efter att KO:s systerorganisation Konsumentverket två gånger ska ha påpekat det olämpliga i att Jollyroom, enligt myndigheten, ska ha framställt sina rabatter och reor som tillfälliga, när de i själva verket varit permanenta.

Jollyroom ska bägge gångerna ha lovat bot och bättring, men ingen förändring ska ha skett, varför KO nu valt att trappa upp kampen mot de marknadsföringsmetoder som de menar bryter mot marknadsföringslagen.

LÄS ÄVEN: Jollyroom stäms av KO för påhittad rea

Nu svarar Jollyroom själva på kritiken och de betonar att de ser allvaret i denna.

- Vi beklagar kritiken från Konsumentverket och tar den självklart på stort allvar, skriver Jollyrooms vd Ole Sauar till Ehandel.se.

"Priserna ändras på daglig basis"

Däremot menar företaget att de inte försökt att bryta mot några lagar. Istället handlar det om en medveten strategi för att kunna hålla så låga priser som möjligt.

Annons
Annons
- Sedan starten år 2010 har vi lyckats väl med att sänka priserna på barn- och babyprodukter i Sverige. Detta har varit möjligt genom en internetbaserad affärsmodell och hårt målinriktat, systematiskt effektiviseringsarbete. Priserna ändras på daglig basis då vi löpande jämför priser med våra konkurrenter på marknaden både online och i fysisk handel. I allmänhet får vi bra feedback från våra kunder när det gäller sortiment och kampanjer, berättar Ole Sauar.

Dessutom menar han att företaget redan sedan tidigare jobbar med att etablera en funktion som de kallar “prishistorik”. Med den är tanken att både kunder och Konsumentverket ska kunna följa prisutvecklingen på samtliga produkter. 

"Det kan ibland bli fel"

Ole Sauar erkänner dock att eftersom företaget säljer extremt många produkter, så kan de ibland begå misstag.

- Vi har i dagsläget cirka 80 000 olika artiklar till försäljning under ett år och med den volymen, i kombination med automatiserade verktyg och den mänskliga faktorn, så kan det ibland bli fel. Oavsett är det självklart att vi ska agera i enlighet med de regler som finns. Vi går nu igenom våra rutiner igen, för att på bästa sätt säkra att vi arbetar enligt gällande regelverk.

Med det sagt påpekar han dock att företaget anser att deras kampanjer faktiskt ger bättre priser än vad kunden annars får produkterna för. 

- Trots att det kan ha skett misstag, menar vi att våra kampanjer i allmänhet ger kunden ett bättre pris i kampanj-perioden. Vi kommer att undersöka detaljerna i den framförda kritiken och säkerställa att vi även i dessa fall förhåller oss till de regelverk som finns, avslutar Ole Sauar.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta