Jollyroom stäms av KO för påhittad rea

Trots två klagomål ska ingen förbättring ha skett.

Ständiga reor och utförsäljningskampanjer, trots att priserna egentligen inte är lägre än vanligt. Det menar Konsumentombudsmannen att Jollyroom har gjort sig skyldiga till under flera års tid. Därför väljer KO nu att stämma e-handlaren - och kräver företaget på en marknadsföringsavgift på tio miljoner kronor.

Jollyroom är som bekant störst i Norden på barn- och babyprodukter på nätet och webbplatsen har enligt KO runt en miljon besökare varje månad.

Annons

Ska ha lovat bättring efter klagomål

Det är heller inte första gången som Jollyrooms reor kritiseras. Konsumentverket ska två gånger tidigare ha öppnat ärenden mot bolaget och då påtalat att deras tillvägagångssätt med reorna innebär ett lagbrott. Båda gångerna ska Jollyroom ha lovat att bättra sig, men så ska enligt verket inte ha skett. Istället anser man att e-handelsjätten fortfarande använder de metoder som Konsumentverket menar tydligt bryter mot marknadsföringslagen.

- Påhittade reakampanjer riskerar att lura konsumenter att de gör ett mer fördelaktigt köp än det i själva verket gör. Dessutom riskerar det att snedvrida konkurrensen för andra företag i branschen, som följer lagen, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, i ett pressmeddelande.

KO, som är den instans som kan vidta rättsliga åtgärder mot företag som bryter mot marknadsföringslagen, väljer därför att nu göra just det. Myndigheten konstaterar även att den begärda bötessumman på tio miljoner motsvarar cirka en procent av Jollyrooms miljardomsättning.

KO vill se omedelbart förbud

KO menar att det är extra allvarligt i sammanhanget att Jollyroom enligt dem fortsätter att bryta mot lagen och begär därför att domstolen ska förbjuda företaget att använda sig av olika rea-begrepp när det inte handlar om någon tidsbegränsad rea med "klart nedsatta priser".

Även att kalla kampanjer för "utförsäljning", när det inte handlar om riktig utförsäljning, vill KO att domstolen förbjuder. Myndigheten menar att det är vilseledande marknadsföring att Jollyroom så pass sällan använder sina ordinarie priser, och hoppas nu att förbudet ska börja gälla med omedelbar verkan, tills dess att domstolen hinner pröva ärendet.

Stämningen innebär alltså att Jollyroom hamnat i en liknande rea-härva som den som nyligen nystades upp kring Trademax. Den historien resulterade bland annat i en dom som just innebar ett förbud mot falska reor, men denna dom är nu överklagad.

MISSA INTE UPPFÖLJNINGEN: "Vi tar kritiken på stort allvar" 

Annons
Annons