Jonas Arnberg blir ny VD för HUI Research

Svensk Handels chefsekonom slutar för att gå tillbaka till sitt gamla företag.

Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg har under de senaste åren kommit med flera insikter inom e-handeln. I höstas gick han bland annat ut och varnade för readagar som Black Friday som han menade hade väckt ett monster som är svårt att bli av med. Året innan skrev han en välläst krönika för Ehandel.se, där han tog upp att prisökningarnas tid är förbi och kritiserade Riksbanken för att inte förstå hur digitaliseringen påverkar företagens prissättning. 

Nu står det klart att han går vidare till nya uppdrag. I vår blir han nämligen VD på Svensk Handels dotterbolag HUI Research, som sysslar med konsult- och forskningsverksamhet.

Annons

– Jag ser fram emot utmaningen att få vidareutveckla HUI Research. Det är ett bolag med stor kunskap och passion för handelsfrågor. Handeln har aldrig tidigare varit så spännande som den är idag och behovet av analys och rådgivning har aldrig varit större. Här har HUI Research en viktig roll att fylla, säger Jonas Arnberg i ett pressmeddelande.

"Kommer att bli en viktig tillgång"

Men även om uppdraget är nytt är företaget i sig bekant mark för Jonas Arnberg, som tidigare har arbetat där som konsultchef. Mellan jobben på HUI Research och Svensk Handel har han även hunnit med att vara detaljhandelsspecialist på analysföretaget United Minds.

– Jonas Arnbergs breda erfarenhet från konsultvärlden och hans gedigna kunnande om handelns utveckling, utmaningar och trender kommer att bli en viktig tillgång för HUI Research, säger Karin Johansson, VD för Svensk Handel och ordförande för HUI Research.

Jonas Arberg tillträder sin nya tjänst den 1 april i år.

Annons