Jula ökade med 26 procent – ”Når nya kundgrupper online”

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

I år firar hemmarfixakedjan Jula 40 år, och nu även en bra försäljning i mars. Företaget meddelar att försäljningen under föregående månad ökade med cirka 26 procent, jämfört med samma period förra året. Och enligt koncernen har hela första kvartalet varit bra för Jula.

– Vi ser också att vi når nya kundgrupper på webben. Vi når ut bredare på ett bra sätt. Vi har även haft bra genomslag i vårt nya kommunikationskoncept, det märks tydligt i våra egna mätningar, säger Joachim Frykberg, vd på Jula. 

Annons

I år har nog mars månad gått bättre för de flesta e-handlare, och däribland Jula. Tack vare kalendereffekten hamnade påskveckan i april i år som påverkade försäljningen i mars positivt.

– Påskens placering påverkar försäljningen ganska mycket. Förra året låg påskveckan i mars, och blev en av de sämsta veckorna under året, skrev Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se i ett av de senare Analysbreven.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlsons e-handel ökade med 28 procent i mars

Under 2018 omsatte Jula-koncernen omkring 7 miljarder kronor, genom sin e-handel och 99 varuhus. I år har kedjan redan utökat sitt butiksnät och öppnat tre nya varuhus. Men trots nya fysiska butiker är e-handeln ett fortsatt fokusområde. 

Bland annat rekryterades en ny inköpschef, Roger Halvarsson, i februari som kom med en hel del e-handelskunskap i bagaget. 

– Ett av våra viktigaste utvecklingsområden berör e-handeln och där kommer Roger att vara en framtida nyckelspelare, sa Joachim Frykberg.

LÄS ÄVEN: Jula rekryterar tungt e-handelsnamn

Och strax efter rekrytering kom nyheten om att Jula stärker sin omnikanal genom att göra butikerna mer digitala. Alla prisetiketter i butikerna byttes då ut till digitala prisskyltar som kopplades ihop med priserna i e-handeln. 

Annons

– Med digitala prisetiketter kan vi sömlöst möta kundens förväntningar på ett ännu bättre sätt. Vi vet att vi alltid kommer att ha rätt pris på alla våra produkter på samtliga plattformar. Upplevelsen i varuhusen närmar sig nu upplevelsen på webben, sa Magnus Sigurd, affärsutvecklingschef på Jula.

LÄS ÄVEN: Jula: "Upplevelsen i varuhusen närmar sig webben"

Annons