Jysk: E-handeln står nu för sex procent av vår omsättning

Över en miljard på nätet.

Den danska heminredningskedjan Jysk Nordic, som numera finns i 20 länder med 1 249 butiker, berättade idag hur det har gått under räkenskapsåret 2017/2018. Bolaget meddelar bland annat att de har nått en rekordomsättning på 2,16 miljarder euro.

- Vi har än en gång bevisat att det fortfarande finns goda möjligheter att attrahera fler kunder till våra fysiska butiker. Därför kommer Jysk också att fortsätta att öppna nya butiker, samtidigt som vi utvecklar vår e-handel för att ge kunderna så mycket flexibilitet som möjligt, säger Jan Bøgh, vd för Jysk Nordic, i ett pressmeddelande.

Annons

E-handeln växte med 44 procent

Hur går det då för e-handeln? Vi ställde frågan till Rune Jungberg Pedersen som är kommunikationschef på Jysk Nordic.

- Vi upplever en markant tillväxt i e-handeln. Det är stor skillnad från land till land, men totalt sett har vi upplevt en ökning i e-handeln på 44 procent under det senaste räkenskapsåret. E-handel står nu för ungefär sex procent av vår omsättning. Därutöver tillkommer Click & Collect, där kunderna beställer online men betalar i butiken, säger Rune Jungberg Pedersen till Ehandel.se.

1,36 miljarder bara i e-handeln

Om företaget på alla marknader omsätter runt 22,6 miljarder kronor så bör alltså Jysk e-handel ligga på ungefär 1,36 miljarder kronor.

- Jag har inget tvivel om att framtidens vinnare i detaljhandeln kommer att vara de företag som lyckas kombinera de olika försäljningskanalerna för att ge den bästa kundupplevelsen. Detta är något som vi på Jysk har jobbat med i en rad år men vi är långt ifrån klara och kommer så klart att fortsätta jobba för att göra köpupplevelsen så smidig som möjligt, säger Jan Bøgh.

Annons