Annons

KO om Trademax REA: Ständiga kampanjer fick kunderna att reagera

KO om Trademax REA: "Ska vidtas rättsliga åtgärder"

2017-02-24 10:05

Konsumentverket agerar mot Trademax efter klagomål om missvisande prissättning.

Konsumentverket har under den senaste tiden drivit ett tillsynsärende mot Trademax, och nu kan fallet komma att prövas av Patent- och marknadsdomstolen. Anledningen är att Trademax under det senaste året varit föremål för tiotals klagomål som kommit in till Konsumentverket.

"Rea" i två år 

Det är framför allt inom ett område som Trademax får kritik. Nätbutiken anklagas återkommande för att ha missvisande prissättning med bland annat kampanjpriser som egentligen får ses som ordinarie priser. 

- Trademax säger sig ALLTID ha rabatt på ALLA sina produkter. Rabattpriserna är ordinariepriser med andra ord, skriver en anmälare.
- På vissa produkter har “rean” pågått i två år, tillägger en annan.

Daniel Gustafsson är jurist på Konsumentverket och den som har drivit tillsynsärendet mot Trademax, som bland annat ska röra de “figurerade rekommenderade priserna”.

- Innan jul föredrog jag ärendet för Konsumentombudsmannen (KO). KO delade min uppfattning att det ska vidtas rättsliga åtgärder mot företaget. Detta kommer troligen leda till en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen som förhoppningsvis kommer att resultera i ett förbud att fortsätta med denna typ av marknadsföring vid vite, säger han till Ehandel.se.

Rekommenderat pris är inte detsamma som ordinarie pris

Att få något att se ut som en tillfällig kampanj, trots att priserna egentligen inte är tillfälligt nedsatta, är helt enkelt inte tillåtet, enligt Konsumentverket. 

- Anger man en procentsats för rabatt måste det nya priset vara så mycket lägre än bolagets ordinarie pris som procentsatsen anger. Avdragen ska alltså vara uträknade på bolagets ordinarie pris. Man kan således inte använda sig av uttryck som extrapris, kampanjpris, nu-pris eller andra framställningar (så som ”-70%”, ”-1000 kr!” eller ”Halva priset!”) och hänvisa till ett av leverantör rekommenderat pris, förklarar myndigheten i ett mail till Ehandel.se.

Anmäldes av konkurrent

En av de som har anmält Trademax prissättning till Konsumentverket är företagets konkurrent Bra Sommarmöbler. Bolaget tycker att Trademax får det rekommenderade priset att se ut som ordinarie pris, och menar dessutom att deras Bygghemma-ägda konkurrents så kallade kampanjpriser egentligen ligger i linje med vad andra butiker tar betalt för samma produkt.  

Annons
Annons
- Detta måste få ett stopp - bara för att man är stor kan man inte göra vad man vill. Vi hoppas att fler återförsäljare följer vårt exempel och vågar ta ställning i denna fråga. Jag tror det är viktigt att kunna stå upp för sin prissättning och sina riktpriser i alla lägen. Det ska bli intressant att se fortsättningen av detta, och hur Bygghemma väljer att bemöta de anmälningar som kommit in till Konsumentverket, säger Joakim Forslund, VD för Bra Sommarmöbler.

Ärendet med Trademax ligger nu hos Pär Magnusson på Konsumentverket. Han har inte helt hunnit sätta sig in i fallet när vi når honom på telefon, men intygar att han ser framför sig antingen en stämningsansökan eller ett föreläggande, det vill säga böter.

- Prognosen är att rättsliga åtgärder kommer att vidtas, säger han till Ehandel.se.

Trademax VD: "Lämplig jämförelse"

Men Christian Eriksson, som är VD på Trademax, tillbakavisar kritiken. Han menar att Trademax har en "extremt tydlig" kommunikation med kunderna, och tar även upp företagets prisgaranti som han menar är unik i branschen. 

- Vi ersätter inte bara kunden för mellanskillnaden utan ger dubbla mellanskillnaden tillbaka om kund mot förmodan hittar motsvarande produkt billigare någon annanstans. Vi uppmanar aktivt våra kunder att alltid jämföra priser, säger han. 

Att Trademax jämför med de priser som företagets leverantörer har rekommenderat och lägger fram det som att kunden "sparar" ett visst belopp, ser han inte som ett problem. Tvärtom menar han att det rekommenderade priset ger en bild av vad andra bolag i branschen tar betalt för samma produkt, eller jämförbara produkter av samma kvalitet.

- Jag tycker att det är lämpligt som jämförelse just eftersom vi är noga med att skriva ut att det är rekommenderade priser vi jämför med.

"Litar på att våra kunder förstår skillnaden"

Christian Eriksson tror att kritiken mot Trademax till stor del bottnar i att traditionella retailaktörer inom möbelområdet "som har en föråldrad affärsmodell" har svårare att konkurrera med företag som Trademax, som enligt Christian Eriksson "skakar om" branschen med bland annat lägre priser. 

- Den kritik som du nämner kommer inte från konsumentled utan från konkurrenter. Våra konkurrenter har länge levt i en skyddad värld. Detta har förändras i takt med att onlinehandeln har växt. Med den transparens som råder online kan kunder enkelt jämföra priser, sortiment, lagerstatus och leveranstider. Inom samtliga områden har vi ett överlägset erbjudande och det är det som föranleder en reaktion från konkurrenterna, de har helt enkelt svårt att hävda sig mot vårt kunderbjudande, säger Christian Eriksson, och fortsätter:
- Vi välkomnar istället konkurrens, det leder alltid till ett bättre erbjudande för kunden. Vår tillväxt visar att kunderna anser att vi har ett starkt erbjudande och våra höga kundnöjdhet visar att vi lever upp och överträffar de krav som våra kunder ställer och det är det viktigaste för oss.

Men förstår alla kunder verkligen skillnaden på rekommenderat pris och ordinarie pris?

- Ja, så mycket förtroende har vi för våra kunder att det litar vi på att de gör. 

Hur ser du på att Konsumentverket planerar att vidta rättsliga åtgärder mot er?

- Vi har fört en dialog med dem och vi vet att även denna anmälan inte kommer från konsumentled utan från konkurrent. Jag skulle råda våra konkurrenter till att ägna mer fokus på att utveckla sitt kunderbjudande till något som kunderna verkligen efterfrågar istället för att försöka sätta hinder för de aktörer som tar branshen framåt. Men vad Konsumentverket planerar att göra får du fråga dem om, säger Christian Eriksson. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Houzz i topp bland företag som förändrar världen

Houzz i topp bland företag som förändrar världen

Slår bland andra Spotify och Uber.

Annons
Annons
Omsätter 45 miljoner - nu intar deras militärbutik Sverige

Omsätter 45 miljoner - nu intar deras militärbutik Sverige

E-handeln Milrab siktar på att bli störst i Europa inom militäranpassade outdoorprodukter.

Vilka stora <nobr>e-handlare</nobr> dominerar i ditt län?

Topplista: Vilka stora e-handlare dominerar i ditt län?

Topp 5 butiker per län.

Hemligheten bakom att Amazon inte går att stoppa

Hemligheten bakom att Amazon inte går att stoppa

"Gör systematiskt hela bolaget till produkter."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Storslam för Chiquelle på SEBC:s prisutdelning

Storslam för Chiquelle på SEBC:s prisutdelning

Tog hem både Årets Butik och Årets Design.

Boozts säljtrick: Bjuder kunderna på Oslokryssning

Boozts säljtrick: Bjuder kunderna på Oslokryssning

Oväntade överraskningar får kunderna att återkomma.

Barnklädesexpert stänger butiken men ökar <nobr>e-handeln</nobr>

Barnklädesexpert stänger butiken men ökar e-handeln

Den fysiska butiken ska bort till förmån för e-handeln.

Annons
Annons
Han ska rusta DesignOnline för framtidens <nobr>e-handel</nobr>

Han ska rusta DesignOnline för framtidens e-handel

Bank Bergström berättar om den första tiden som VD för det snabbväxande e-handelsföretaget DesignOnline.

<nobr>E-handeln</nobr> med supermat ska rädda vår planet

Helgläsning: E-handeln med supermat ska rädda vår planet

Framtidens supermat kommer från Norden och nås via global e-handel.

Instagramproffset Grand Frank går mot 40 miljoner i år

Instagramproffset Grand Frank går mot 40 miljoner i år

VD:n Erik Bergström berättar vad som funkar - och vad som inte funkar - på Instagram.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Cykelkraft AB söker:

Marknadskoordinator

Milrab.se söker:

Country Manager Sverige - med ansvar för internationell satsning

Olsson & Gerthel söker:

Orderadministratör

MADLADY.SE söker:

Guru inom Kundtjänst

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem