Annons

KO om Trademax REA: Ständiga kampanjer fick kunderna att reagera

KO om Trademax REA: "Ska vidtas rättsliga åtgärder"

2017-02-24 10:05

Konsumentverket agerar mot Trademax efter klagomål om missvisande prissättning.

Konsumentverket har under den senaste tiden drivit ett tillsynsärende mot Trademax, och nu kan fallet komma att prövas av Patent- och marknadsdomstolen. Anledningen är att Trademax under det senaste året varit föremål för tiotals klagomål som kommit in till Konsumentverket.

"Rea" i två år 

Det är framför allt inom ett område som Trademax får kritik. Nätbutiken anklagas återkommande för att ha missvisande prissättning med bland annat kampanjpriser som egentligen får ses som ordinarie priser. 

- Trademax säger sig ALLTID ha rabatt på ALLA sina produkter. Rabattpriserna är ordinariepriser med andra ord, skriver en anmälare.
- På vissa produkter har “rean” pågått i två år, tillägger en annan.

Daniel Gustafsson är jurist på Konsumentverket och den som har drivit tillsynsärendet mot Trademax, som bland annat ska röra de “figurerade rekommenderade priserna”.

- Innan jul föredrog jag ärendet för Konsumentombudsmannen (KO). KO delade min uppfattning att det ska vidtas rättsliga åtgärder mot företaget. Detta kommer troligen leda till en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen som förhoppningsvis kommer att resultera i ett förbud att fortsätta med denna typ av marknadsföring vid vite, säger han till Ehandel.se.

Rekommenderat pris är inte detsamma som ordinarie pris

Att få något att se ut som en tillfällig kampanj, trots att priserna egentligen inte är tillfälligt nedsatta, är helt enkelt inte tillåtet, enligt Konsumentverket. 

- Anger man en procentsats för rabatt måste det nya priset vara så mycket lägre än bolagets ordinarie pris som procentsatsen anger. Avdragen ska alltså vara uträknade på bolagets ordinarie pris. Man kan således inte använda sig av uttryck som extrapris, kampanjpris, nu-pris eller andra framställningar (så som ”-70%”, ”-1000 kr!” eller ”Halva priset!”) och hänvisa till ett av leverantör rekommenderat pris, förklarar myndigheten i ett mail till Ehandel.se.

Anmäldes av konkurrent

En av de som har anmält Trademax prissättning till Konsumentverket är företagets konkurrent Bra Sommarmöbler. Bolaget tycker att Trademax får det rekommenderade priset att se ut som ordinarie pris, och menar dessutom att deras Bygghemma-ägda konkurrents så kallade kampanjpriser egentligen ligger i linje med vad andra butiker tar betalt för samma produkt.  

Annons
Annons
- Detta måste få ett stopp - bara för att man är stor kan man inte göra vad man vill. Vi hoppas att fler återförsäljare följer vårt exempel och vågar ta ställning i denna fråga. Jag tror det är viktigt att kunna stå upp för sin prissättning och sina riktpriser i alla lägen. Det ska bli intressant att se fortsättningen av detta, och hur Bygghemma väljer att bemöta de anmälningar som kommit in till Konsumentverket, säger Joakim Forslund, VD för Bra Sommarmöbler.

Ärendet med Trademax ligger nu hos Pär Magnusson på Konsumentverket. Han har inte helt hunnit sätta sig in i fallet när vi når honom på telefon, men intygar att han ser framför sig antingen en stämningsansökan eller ett föreläggande, det vill säga böter.

- Prognosen är att rättsliga åtgärder kommer att vidtas, säger han till Ehandel.se.

Trademax VD: "Lämplig jämförelse"

Men Christian Eriksson, som är VD på Trademax, tillbakavisar kritiken. Han menar att Trademax har en "extremt tydlig" kommunikation med kunderna, och tar även upp företagets prisgaranti som han menar är unik i branschen. 

- Vi ersätter inte bara kunden för mellanskillnaden utan ger dubbla mellanskillnaden tillbaka om kund mot förmodan hittar motsvarande produkt billigare någon annanstans. Vi uppmanar aktivt våra kunder att alltid jämföra priser, säger han. 

Att Trademax jämför med de priser som företagets leverantörer har rekommenderat och lägger fram det som att kunden "sparar" ett visst belopp, ser han inte som ett problem. Tvärtom menar han att det rekommenderade priset ger en bild av vad andra bolag i branschen tar betalt för samma produkt, eller jämförbara produkter av samma kvalitet.

- Jag tycker att det är lämpligt som jämförelse just eftersom vi är noga med att skriva ut att det är rekommenderade priser vi jämför med.

"Litar på att våra kunder förstår skillnaden"

Christian Eriksson tror att kritiken mot Trademax till stor del bottnar i att traditionella retailaktörer inom möbelområdet "som har en föråldrad affärsmodell" har svårare att konkurrera med företag som Trademax, som enligt Christian Eriksson "skakar om" branschen med bland annat lägre priser. 

- Den kritik som du nämner kommer inte från konsumentled utan från konkurrenter. Våra konkurrenter har länge levt i en skyddad värld. Detta har förändras i takt med att onlinehandeln har växt. Med den transparens som råder online kan kunder enkelt jämföra priser, sortiment, lagerstatus och leveranstider. Inom samtliga områden har vi ett överlägset erbjudande och det är det som föranleder en reaktion från konkurrenterna, de har helt enkelt svårt att hävda sig mot vårt kunderbjudande, säger Christian Eriksson, och fortsätter:
- Vi välkomnar istället konkurrens, det leder alltid till ett bättre erbjudande för kunden. Vår tillväxt visar att kunderna anser att vi har ett starkt erbjudande och våra höga kundnöjdhet visar att vi lever upp och överträffar de krav som våra kunder ställer och det är det viktigaste för oss.

Men förstår alla kunder verkligen skillnaden på rekommenderat pris och ordinarie pris?

- Ja, så mycket förtroende har vi för våra kunder att det litar vi på att de gör. 

Hur ser du på att Konsumentverket planerar att vidta rättsliga åtgärder mot er?

- Vi har fört en dialog med dem och vi vet att även denna anmälan inte kommer från konsumentled utan från konkurrent. Jag skulle råda våra konkurrenter till att ägna mer fokus på att utveckla sitt kunderbjudande till något som kunderna verkligen efterfrågar istället för att försöka sätta hinder för de aktörer som tar branshen framåt. Men vad Konsumentverket planerar att göra får du fråga dem om, säger Christian Eriksson. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Svenska Assa köper det smarta låset August för en halv miljard

Ska stärka bolaget inom lösningar för hemleveranser.

Annons
Annons
Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Vem sa att ingen gillar paketskåp?

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

Var beredda på orderkalaset.

E-rapporten #3: Årets stora prövning

E-rapporten #3: Årets stora prövning

Stjäl Black Friday julhandeln?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

Tar hem spelet i så gott som samtliga kategorier.

Ebay rapporterar största tillväxten på tre år

Marknadsplatsen växer men analytiker är oroliga över ökande kostnader.

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

I stort sett hela försäljningsökningen tillskrivs den ökande handeln av receptförskrivna läkemedel på nätet.

Annons
Annons

Axfood ökar med knappt 7 procent i Q3

Och nu ska e-handelssatsningen inom Willys sprida sig till ytterligare sex städer innan året är slut.

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem