Annons

KO om Trademax REA: Ständiga kampanjer fick kunderna att reagera

KO om Trademax REA: "Ska vidtas rättsliga åtgärder"

2017-02-24 10:05

Konsumentverket agerar mot Trademax efter klagomål om missvisande prissättning.

Konsumentverket har under den senaste tiden drivit ett tillsynsärende mot Trademax, och nu kan fallet komma att prövas av Patent- och marknadsdomstolen. Anledningen är att Trademax under det senaste året varit föremål för tiotals klagomål som kommit in till Konsumentverket.

"Rea" i två år 

Det är framför allt inom ett område som Trademax får kritik. Nätbutiken anklagas återkommande för att ha missvisande prissättning med bland annat kampanjpriser som egentligen får ses som ordinarie priser. 

- Trademax säger sig ALLTID ha rabatt på ALLA sina produkter. Rabattpriserna är ordinariepriser med andra ord, skriver en anmälare.
- På vissa produkter har “rean” pågått i två år, tillägger en annan.

Daniel Gustafsson är jurist på Konsumentverket och den som har drivit tillsynsärendet mot Trademax, som bland annat ska röra de “figurerade rekommenderade priserna”.

- Innan jul föredrog jag ärendet för Konsumentombudsmannen (KO). KO delade min uppfattning att det ska vidtas rättsliga åtgärder mot företaget. Detta kommer troligen leda till en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen som förhoppningsvis kommer att resultera i ett förbud att fortsätta med denna typ av marknadsföring vid vite, säger han till Ehandel.se.

Rekommenderat pris är inte detsamma som ordinarie pris

Att få något att se ut som en tillfällig kampanj, trots att priserna egentligen inte är tillfälligt nedsatta, är helt enkelt inte tillåtet, enligt Konsumentverket. 

- Anger man en procentsats för rabatt måste det nya priset vara så mycket lägre än bolagets ordinarie pris som procentsatsen anger. Avdragen ska alltså vara uträknade på bolagets ordinarie pris. Man kan således inte använda sig av uttryck som extrapris, kampanjpris, nu-pris eller andra framställningar (så som ”-70%”, ”-1000 kr!” eller ”Halva priset!”) och hänvisa till ett av leverantör rekommenderat pris, förklarar myndigheten i ett mail till Ehandel.se.

Anmäldes av konkurrent

En av de som har anmält Trademax prissättning till Konsumentverket är företagets konkurrent Bra Sommarmöbler. Bolaget tycker att Trademax får det rekommenderade priset att se ut som ordinarie pris, och menar dessutom att deras Bygghemma-ägda konkurrents så kallade kampanjpriser egentligen ligger i linje med vad andra butiker tar betalt för samma produkt.  

Annons
Annons
- Detta måste få ett stopp - bara för att man är stor kan man inte göra vad man vill. Vi hoppas att fler återförsäljare följer vårt exempel och vågar ta ställning i denna fråga. Jag tror det är viktigt att kunna stå upp för sin prissättning och sina riktpriser i alla lägen. Det ska bli intressant att se fortsättningen av detta, och hur Bygghemma väljer att bemöta de anmälningar som kommit in till Konsumentverket, säger Joakim Forslund, VD för Bra Sommarmöbler.

Ärendet med Trademax ligger nu hos Pär Magnusson på Konsumentverket. Han har inte helt hunnit sätta sig in i fallet när vi når honom på telefon, men intygar att han ser framför sig antingen en stämningsansökan eller ett föreläggande, det vill säga böter.

- Prognosen är att rättsliga åtgärder kommer att vidtas, säger han till Ehandel.se.

Trademax VD: "Lämplig jämförelse"

Men Christian Eriksson, som är VD på Trademax, tillbakavisar kritiken. Han menar att Trademax har en "extremt tydlig" kommunikation med kunderna, och tar även upp företagets prisgaranti som han menar är unik i branschen. 

- Vi ersätter inte bara kunden för mellanskillnaden utan ger dubbla mellanskillnaden tillbaka om kund mot förmodan hittar motsvarande produkt billigare någon annanstans. Vi uppmanar aktivt våra kunder att alltid jämföra priser, säger han. 

Att Trademax jämför med de priser som företagets leverantörer har rekommenderat och lägger fram det som att kunden "sparar" ett visst belopp, ser han inte som ett problem. Tvärtom menar han att det rekommenderade priset ger en bild av vad andra bolag i branschen tar betalt för samma produkt, eller jämförbara produkter av samma kvalitet.

- Jag tycker att det är lämpligt som jämförelse just eftersom vi är noga med att skriva ut att det är rekommenderade priser vi jämför med.

"Litar på att våra kunder förstår skillnaden"

Christian Eriksson tror att kritiken mot Trademax till stor del bottnar i att traditionella retailaktörer inom möbelområdet "som har en föråldrad affärsmodell" har svårare att konkurrera med företag som Trademax, som enligt Christian Eriksson "skakar om" branschen med bland annat lägre priser. 

- Den kritik som du nämner kommer inte från konsumentled utan från konkurrenter. Våra konkurrenter har länge levt i en skyddad värld. Detta har förändras i takt med att onlinehandeln har växt. Med den transparens som råder online kan kunder enkelt jämföra priser, sortiment, lagerstatus och leveranstider. Inom samtliga områden har vi ett överlägset erbjudande och det är det som föranleder en reaktion från konkurrenterna, de har helt enkelt svårt att hävda sig mot vårt kunderbjudande, säger Christian Eriksson, och fortsätter:
- Vi välkomnar istället konkurrens, det leder alltid till ett bättre erbjudande för kunden. Vår tillväxt visar att kunderna anser att vi har ett starkt erbjudande och våra höga kundnöjdhet visar att vi lever upp och överträffar de krav som våra kunder ställer och det är det viktigaste för oss.

Men förstår alla kunder verkligen skillnaden på rekommenderat pris och ordinarie pris?

- Ja, så mycket förtroende har vi för våra kunder att det litar vi på att de gör. 

Hur ser du på att Konsumentverket planerar att vidta rättsliga åtgärder mot er?

- Vi har fört en dialog med dem och vi vet att även denna anmälan inte kommer från konsumentled utan från konkurrent. Jag skulle råda våra konkurrenter till att ägna mer fokus på att utveckla sitt kunderbjudande till något som kunderna verkligen efterfrågar istället för att försöka sätta hinder för de aktörer som tar branshen framåt. Men vad Konsumentverket planerar att göra får du fråga dem om, säger Christian Eriksson. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ny grupp ska sätta Jönköping på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Ny grupp ska sätta Jönköping på e-handelskartan

Nätverket E-handel i Jönköping har hittills nått över hundra medlemmar.

Annons
Annons
Ministrarna: E-handeln har en viktig roll i utvecklingen

Ministrarna: E-handeln har en viktig roll i utvecklingen

Nätapoteken spelar en viktig roll på landsbygden, anser Gabriel Wikström och Mikael Damberg.

Minus 7 miljarder för den tyska <nobr>e-handelsraketen</nobr>

Minus 7 miljarder för den tyska e-handelsraketen

E-handelsgruppen arbetar mot lönsamhet.

Chiquelles VD ska inspirera till global invasion på Emeet

Chiquelles VD ska inspirera till global invasion på Emeet

Pouya Boland kommer till Helsingfors med gränshandel och ett stort lass inspiration.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Qliros VD om försäljningen:

Qliros VD om försäljningen: "Klart att vi är nöjda"

Marcus Lindqvist ser bättre möjligheter till lönsamhet hos Qliro Group när Lekmer är ute ur bilden.

Qliro: Lekmer värderades till 90 miljoner kronor

Qliro: Lekmer värderades till 90 miljoner kronor

"Villkorad av en nyemission om minst 150 miljoner".

Babyshop köper Lekmer

Babyshop köper Lekmer

Qliro gör sig av med problembarnet.

Annons
Annons
En Himla efterfrågan fick dem att göra om <nobr>e-handeln</nobr>

En Himla efterfrågan fick dem att göra om e-handeln

Kundernas intresse gjorde att inredningsföretaget gav sin nordiska e-handel en rejäl make-over.

1
Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

150 kronor i timmen för att prova klänningar.

NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

Inget av de företag som säljer produkter relaterade till TV-succén Skam har fått tillstånd att göra det.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Olsson & Gerthel söker:

Inköpsassistent / Administratör

Jollyroom AB söker:

Inköpare Inredning

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner / Grafisk formgivare

Elekcig AB söker:

E-commerce manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem