Kaffe och mackor inom en halvtimme med ny tjänst

Starbucks inleder pilottest med egna leveranser i New York.

I våras inledde Starbucks ett samarbete med den amerikanska levereranstjänsten Postmates. Något som innebar att Postmates tar hand om de beställningar som kommer in via kaffejättens app och levererar dem till kunden.

Först ut är Seattle men redan då sa man att målet var att leverera direkt till kunder över hela landet. Om man ska göra det tillsammans med Postmates och/eller på egen hand återstår att se. Kaffekedjan har i veckan nämligen inlett ett pilottest av en egen leveransservice i New York.

Annons

Tjänsten, som kallas Green Apron Delivery Service, lovar leverans av dryck och mat inom 30 minuter och är för tillfället endast tillgänglig för de drygt 12 000 som arbetar inuti Empire State Building. Men planerna är större än så enligt nyhetssajten TechCrunch.

Inte öppet för andra kunder

Att Starbucks börjar med en avgränsad yta, men med en ganska hyfsad kundbas, ger kaffekedjan chansen att så smått lära sig att hantera beställningar i olika storlekar och att få ut dem i tid. Tanken är sedan att modellen kan rullas ut i fler byggnader och stadsområden i framtiden.

Intressant är också att beställningarna i Empire State Building sker från en separat sajt där kunden även kan bestämma tid och plats inuti byggnaden för sin leverans. Beställningen tas sedan om hand av personal i ett dedikerat kök inuti byggnaden, som inte är öppet för andra kunder. Vanliga kunder får helt enkelt besöka Starbucks café längre ner på gatan.

Om de egna leveranserna kommer att rullas ut i större skala återstår att se men Starbucks säger att det är något man hoppas på i framtiden. Man erkänner dock att det än så länge är ett experiment och att fokus just nu ligger på företagets mobila beställningstjänst, Mobile Order and Pay.

En tjänst som gör det möjligt att lägga sin beställning i mobilen på väg till restaurangen och som nu lanserats i större skala i USA och Storbritannien.

Annons