Starbucks satsar internationellt med sina mobila beställningar

Den amerikanska kaffekedjan expanderar sin tjänst Mobile Order and Pay utanför USA. Först ut är London, Storbritannien.

Att lägga sin beställning i mobilen på väg till restaurangen eller kaffehaket blir allt vanligare, en form av Click & Collect om man så vill. Svenska hamburgerkedjan Max bakade in möjligheten att beställa och betala sin burgare i mobil-appen tidigare i år, men man är långt ifrån ensamma.

Kaffekedjan Starbucks inledde liknande tester i slutet av 2014 och har sedan dess expanderat tjänsten till mer än 7000 butiker runt om i landet. Via appen kan alltså kunderna välja fritt ur menyn från önskad butik, betala i mobilen för att sedan plocka upp sin beställning direkt ur handen från baristan.

Annons

Nu meddelar TechCrunch att Starbucks tar konceptet till Europa. Först ut är London där drygt 150 butiker i den brittiska huvudstaden nu erbjuder sina kunder möjligheten att slippa stå i kö för att få sin beställning.

Starbucks har för närvarande mer än 16 miljoner användare av sina appar för iOS och Android men avslöjar inte några specifika siffror för hur många som lägger sin beställning i appen. Kaffekedjan säger dock att man sett en betydande tillväxt när det det gäller antalet transaktioner.

Annons