Kaos på Lekmer efter 200 000 order under Black Friday

Många kunder ska fortfarande inte ha fått sina varor.

När grundarna av Babyshop tog över Lekmer från Qliro Group, hade leksaksbutiken längre haft problem med logistiken.

Från problembarn till vinstmaskin

Ett av problemen hade varit det robotlager som Lekmer investerat i. Logistiken fungerade inte som det var tänkt och den förra vd:n Niklas Jarl erkände att 2015 inte var ett år som företaget var stolta över.

Annons

LÄS ÄVEN:

Lekmers flytt till robotlager leder till sura kunder

Lekmers VD: “Förra året inget vi är stolta över”

Detta skulle nu lösas, lovade de nya ägarna. Så verkade också bli fallet och den verksamhet som tidigare varit något av ett sorgebarn för de förra ägarna på Qliro Group, vändes snabbt till vinst efter uppköpet.

LÄS ÄVEN: Babyshop väntade inte - Lekmer vände direkt till vinst

"99% av beställningarna är skickade i tid"

Men när paret Marcus och Linn Tagesson utlovade bot och bättring med Lekmers forna logistiska problem, hade förstås inte årets Black Friday inträffat ännu. Och den veckan överträffade alla tidigare rekord - över 200 000 order inkom via Lekmer.se.

- De senaste veckorna har vi verkligen befäst vår position som marknadsledande i Norden och haft otroligt mycket order. Vi har klarat av peaken på ett bra sätt när det kommer till 99 procent av beställningarna som är skickade inom kommunicerad tid, skriver Marcus Tagesson till Ehandel.se.

"Under all kritik, Lekmer"

Men med den sista procenten av det massiva antalet beställningar, har Lekmer fått problem. Förseningar har uppstått, vissa produkter ska ha tagit slut och detta har orsakat stor upprördhet hos somliga kunder.

Annons

- Jag beställde den 22 november och har inte fått någon leveransbekräftelse än. När jag gick in och kollade min order, så står det att den är avbeställd. Kommer jag att få några leksaker, eller ska jag välja en annan sida? undrar en kund på Lekmers Facebooksida.

- Jag har exakt samma problem, det står “avbeställd” på min order, skriver en annan.

- På riktigt!!! Efter 2,5 veckor får vi ett mejl om att den ena bilen är slutsåld. Då vill jag att ni skickar en likvärdig bil då jag har fått orderbekräftelse och väntat sedan den 26 november. Under all kritik, Lekmer, skriver en tredje kund. 

Hundratals pallar väntade på PostNord

Kritiken har nu fått Lekmer att själva gå ut med en förklaring till kunderna på sin Facebooksida.

- Kära kunder! Först och främst vill vi be om ursäkt till er som i samband med de senaste veckorna har upplevt ett problem med er beställning hos oss. Av 200 000 ordrar har cirka 1 procent av beställningarna haft ett problem där en eller flera varor dessvärre har tagit slut på lager eller där ordern har blivit försenad på grund av oss eller någon av våra fraktpartners, skriver företaget bland annat.

När det gäller “fraktpartners”, ska det bland annat ha rört sig om att även PostNord överraskats av den massiva e-handelsvågen i samband med Black Friday och som ett resultat av detta inte ska ha klarat av att hämta upp alla paket på Lekmers lager.

- Vi har haft hundratals pallar som stått på lagret och som väntat på upphämtning under och efter Black Friday. Vi kämpar på så gott vi kan och förstår att det är väldigt tråkigt som drabbad kund, sa Marcus Tagesson till Aftonbladet, som först uppmärksammade saken.

Lovar att alla får sina paket innan jul

Det finns dock även kunder som visat förståelse för företagets situation.

- Kan folk bara tagga ner! Det är inte julafton imorgon! Dom sliter säkert som djur för att ni ska hinna få era paket innan jul, skriver en kund på Lekmers Facebook-sida.

Och Marcus Tagesson försäkrar att alla kunder kommer att hinna få sina paket innan jul.

- Folk kommer absolut hinna få sina julklappar innan jul och vi har ett superteam här på lagret som ser till att det blir gjort, skriver han till redaktionen.

Annons