Kappahls livboj – sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

De dåliga nyheterna är att Kappahl ska sätta igång ett åtgärdsprogram som innebär att cirka 50 tjänster ska sägas upp och 20 butiker ska stängas. 

De positiva nyheterna är att företagets försäljning blev högre än väntat. Modeaktören omsatte 1,185 miljarder kronor under sitt andra kvartal, december till februari. Vilket är en ökning med 70 miljoner kronor jämfört med samma period året innan.

Annons

50% e-handelspaket till butik

Enligt kedjan beror lyftet på ett vässat utbud, bra julhandel och satsningen på onlineförsäljningen. Nätförsäljningen ökade med 14 procent, men utgjorde dock drygt 5 procent av Kappahls totala försäljning. Mer än hälften av alla e-handelsbeställningar levererades via click & collect till butikerna vilket, enligt Kappahl, bidrog till merförsäljning.

– Vi tar marknadsandelar på samtliga marknader och ser hur de förändringar i varuflödet och i erbjudandet som vi genomfört börjar få effekt, skriver Peter Andersson, finanschef och tillförordnad vd på Kappahl, i rapporten.

Men trots försäljningstillväxten försämrades ändå rörelseresultatet. Det sjönk till två miljoner, från fem miljoner under andra kvartalet förra räkenskapsåret. Första och andra kvartalets resultat försämrades sammanlagt med cirka 40 miljoner kronor. Därför behöver företaget ta till hårdhandskarna och sätta igång ett åtgärdsprogram. 

Butiks- och e-handelslager blir ett

Under det kommande året är nu planen att stänga cirka 20 butiker och säga upp omkring 50 tjänster. De flesta tjänsterna, ett 40-tal, kommer att sägas upp från huvudkontoret och distributionscentralen i Mölndal. Dessa återgärder ska enligt Kappahl förbättra resultatet med mer än 100 miljoner kronor. 

– Ett program som ska förstärka resultatet med mer än 100 miljoner kronor har initierats. I huvudsak medför programmet att vi fortsätter åtgärda strukturella utmaningar för att öka effektivitet och produktivitet, säger Peter Andersson.

– Vi fortsätter arbetet med att genomlysa kostnader, vi förbättrar vårt varuflöde och effektiviserar marknadsbearbetningen. Sammanslagningen av vårt butikslager och e-handelslager som genomförs under våren kommer att medföra betydande effektiviseringar av lagerdriften och ökad kundnytta genom snabbare och mer flexibla tjänster.

Annons