Kashmir-handlare på nätet testar lyckan med fysisk butik

Den tidigare renodlade e-handlaren Soft Goat, som säljer kashmir på nätet, går nu omnikanal med en fysisk butik i Stockholm.

Soft Goat som säljer kläder i kashmir har hittills bara funnits som e-handel, men har nu utökat verksamheten med en butik på Tegnérgatan i Stockholm. På sajten har deras tidigare fokus varit tydligt då man förklarar att "genom att använda Internet som enda distributionskanal kan vi hålla priserna på låga nivåer och snabbt lansera nya produkter".

Den fysiska butiken har redan varit öppen i viss utsträckning, men inom de närmaste veckorna ska butikspersonal och andra nödvändiga inslag vara på plats helt och hållet och då kommer butiken att hålla öppet 10-18 på vardagar och 10-16 på lördagar.

Annons

- Vi hittade en bra lokal där vi även har kontor och ett stort lager. Ytan som är ut mot gatan passade perfekt som butik. Dessutom finns vår kundkrets mycket i Stockholmsområdet så det är ett bra sätt att möta våra kunder, berättar Erik Magnuson, som är en av företagets grundare.

Har ni hunnit få någon respons?

- Lite grann. Det är mycket drop in-besökare. Men vi har inte promotat butiken än, först när vi har gjort det kan vi dra några slutsatser.

Erik Magnuson berättar att företaget har en del äldre kunder som ibland inte är så bekväma med att handla på nätet, och att Soft Goat har fått en del förfrågningar om att utvidga verksamheten med en fysisk affär.

"Lite mer flexibelt"

Den ska ha samma sortiment som hemsidan och sälja varorna till samma priser som på nätet.

- Där slipper vi ju även fraktkostnaderna och vi får direktkontakt med konsumenterna och kan se hur våra plagg sitter. Vi ser butiken som ett komplement till vår e-handel, säger Erik Magnuson.
Vår förhoppning är att vi både ska nå befintliga kunder och nya kunder. Någon som varit i butiken och handlat en gång kanske fortsätter att handla i webbshopen.

Soft Goat-butiken på Tegnérgatan kan enligt Erik Magnuson även användas för att sälja ut restplagg som blivit över från tidigare kollektioner. Dessutom har den fördelen att kunna fungera som utlämningsställe för varor som kunderna beställt på nätet.

- Vi har redan alternativet "pick up in showroom" när man beställer från oss. Hämtar man i butiken kan man även passa på att prova kläderna där.

Annons

Är det populärt?

- Ja, ganska faktiskt. Det går snabbt om man bor i området och så slipper man att bära hem. Det blir lite mer flexibelt.

Soft Goat inledde sin försäljning på nätet i mars 2011 med affärsidén att sälja kläder i 100% kashmir till förmånliga priser. Erik Magnuson tycker att företaget har fått en bra start.

- Ja, vi har jobbat oss uppåt och har inte tagit in något kapital eller så. Nu verkar det som att proppen har gått ur för vår omsättning växte till det dubbla förra året. Och vår nya höstkollektion har tagits väl emot, vilket vi är väldigt glada och exalterade över.

Annons