Annons

Kina inför nya momsregler för importerade e-handelsvaror

Kina inför nya momsregler för importerade e-handelsvaror

2016-03-29 09:34

Den kinesiska regeringen vill få landets konsumenter att köpa mer inhemska varor med hjälp av nya regler för gränsöverskridande e-handel.

Intresset för internationella varumärken och produkter är stort i Kina. Något som fått kinesiska e-handelsjättar, som Alibaba och JD.com, och mindre inhemska aktörer att tillgodose behoven så gott de bara kan.

Samtidigt har Kina gjort det lättare för utländska e-handlare att sälja varor till landets konsumenter via skattefria e-handelszoner. Något som varit en succé och fått leveranserna från utlandet att öka kraftigt i antal.

Men, nu verkar den kinesiska regeringen vilja få landets konsumenter att köpa mer inhemskt. Något man ska göra med nya momsregler för importerade varor som köpts på nätet, rapporterar den kinesiska nyhetssajten Caixin Online.

Annons
Annons

Slår mot billigare varor

Från och med den 8 april måste alla som köpt något från en nätbutik utanför Kina betala en extra moms och konsumtionsskatt på 17 procent. Samtidigt kommer man även att ta bort den tullfria gränsen som för närvarande gäller för alla försändelser som understiger 50 yuan, cirka 65 kronor.

De nya reglerna kommer främst att slå hårt mot billigare varor och vardagsprodukter som kostar mindre än 100 yuan, cirka 130 kronor. Enligt Tmall, Alibabas marknadsplats för kinesiska säljare, kommer de nya reglerna även att öka efterfrågan på smuggelgods.

– Den nya policyn kommer att öka skattetrycket på varor som mamma- och babyprodukter, livsmedel och sjukvårdsprodukter. Kosmetika och hemelektronik kommer, beroende på priset, att beskattas mer eller mindre, säger en talesperson för Tmall.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta