Skattefria e-handelszoner gav 100 miljoner order

Sedan Kina gjorde det lättare för utländska e-handlare att sälja varor till landets konsumenter har leveranserna från utlandet vuxit kraftigt i antal.

För ungefär två år sedan införde Kina ett antal skattefria e-handelszoner som skulle underlätta för utländska företag som ville sälja till kinesiska konsumenter. Nu rapporterar Internet Retailer att zonerna har blivit vad som får beskrivas som en succé. På de två år som gått sedan försöket inleddes har 100 miljoner beställningar till ett värde av över två miljarder dollar levererats till kunder i Kina via någon av zonerna.

Snabb leverans utan extra avgift

Zonerna består av ett antal kinesiska städer där företag kan förvara produkter som sedan snabbt kan fraktas ut till kunderna utan att gå igenom tullen. Konsumenterna i sin tur får hem sin vara snabbare och behöver inte betala några tullavgifter.

Annons

- Sedan försöket inleddes i slutet av 2013 fram till november 2015, har vi gått igenom 100 miljoner paket i de sju städer som ingått i försöket, det vill säga Shanghai, Chongqing, Hangzhou, Ningbo, Zhengzhou, Guangzhou och Shenzhen, där Kinas regering testar ett nytt sätt att importera varor. I vissa städer har tullpersonal arbetat 24 timmar om dygnet för att snabba på hanteringen av importerade varor, ska en talesperson för Kinas tullmyndighet ha sagt nyligen.

Zonerna gör det möjligt för konsumenter att importera varor som egentligen inte är tillåtna att sälja i Kina, som till exempel kosmetika som inte har testats på djur. Regeln är att man får importera för eget bruk men inte för att sälja till någon annan.

Finns nu i tio städer

Utländska e-handlare som är intresserade av att sälja till kunder i Kina kan antingen förvara produkter i lager i de utvalda städerna, eller skicka paket via någon av zonerna direkt från utlandet. Enligt IR tar dock den varianten betydligt längre tid.

Nyligen lade Kinas regering till städerna Fuzhou, Pingtan and Tianjin till importexperimentet, så nu finns de skattefria zonerna på tio platser i landet. Enligt IR finns Alibaba, Amazon och Costco Wholesale bland de storföretag som har sålt varor till Kina via någon av zonerna.

Annons