Annons

Skattefria e-handelszoner gav 100 miljoner order Kinas gränser är öppna för e-handel

Skattefria e-handelszoner gav 100 miljoner order

2016-02-09 16:55

Sedan Kina gjorde det lättare för utländska e-handlare att sälja varor till landets konsumenter har leveranserna från utlandet vuxit kraftigt i antal.

För ungefär två år sedan införde Kina ett antal skattefria e-handelszoner som skulle underlätta för utländska företag som ville sälja till kinesiska konsumenter. Nu rapporterar Internet Retailer att zonerna har blivit vad som får beskrivas som en succé. På de två år som gått sedan försöket inleddes har 100 miljoner beställningar till ett värde av över två miljarder dollar levererats till kunder i Kina via någon av zonerna.

Snabb leverans utan extra avgift

Zonerna består av ett antal kinesiska städer där företag kan förvara produkter som sedan snabbt kan fraktas ut till kunderna utan att gå igenom tullen. Konsumenterna i sin tur får hem sin vara snabbare och behöver inte betala några tullavgifter.

- Sedan försöket inleddes i slutet av 2013 fram till november 2015, har vi gått igenom 100 miljoner paket i de sju städer som ingått i försöket, det vill säga Shanghai, Chongqing, Hangzhou, Ningbo, Zhengzhou, Guangzhou och Shenzhen, där Kinas regering testar ett nytt sätt att importera varor. I vissa städer har tullpersonal arbetat 24 timmar om dygnet för att snabba på hanteringen av importerade varor, ska en talesperson för Kinas tullmyndighet ha sagt nyligen.

Zonerna gör det möjligt för konsumenter att importera varor som egentligen inte är tillåtna att sälja i Kina, som till exempel kosmetika som inte har testats på djur. Regeln är att man får importera för eget bruk men inte för att sälja till någon annan.

Annons
Annons

Finns nu i tio städer

Utländska e-handlare som är intresserade av att sälja till kunder i Kina kan antingen förvara produkter i lager i de utvalda städerna, eller skicka paket via någon av zonerna direkt från utlandet. Enligt IR tar dock den varianten betydligt längre tid.

Nyligen lade Kinas regering till städerna Fuzhou, Pingtan and Tianjin till importexperimentet, så nu finns de skattefria zonerna på tio platser i landet. Enligt IR finns Alibaba, Amazon och Costco Wholesale bland de storföretag som har sålt varor till Kina via någon av zonerna.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Redo för säljtopp:

Redo för säljtopp: "Siktar på största rean någonsin"

För de här e-handlarna innebär bokrean en av årets bästa säsonger.

Annons
Annons

Sverige i topp när norrmännen e-handlar utomlands

6 av 10 norrmän gjorde sitt senaste e-handelsköp från utlandet.

E-handeln upp 34% för världens största livsmedelsföretag

Även jätten Nestlé inser nu behovet av e-handel för att växa.

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar <nobr>e-handeln</nobr> med service

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar e-handeln med service

Med snabb miljonomsättning i ryggen gör man nu sitt första uppköp.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Under 2017 ska iDeal Of Sweden inta två länder i månaden.

PostNord-krisen: Damberg frågas ut i näringsutskottet

Utskottets vice ordförande undrar vad regeringen tänker göra för att rädda företagets fortsatta existens.

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Annons
Annons
PostNord: Svensk <nobr>e-handel</nobr> växte med 16 procent

PostNord: Svensk e-handel växte med 16 procent

E-handeln omsatte 58 miljarder under 2016.

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

Nästa generations lagerrobotar ska utvecklas vid Örebro Universitet.

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Företaget testar sig fram, enligt kommunikationschefen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem