Annons

Skattefria e-handelszoner gav 100 miljoner order Kinas gränser är öppna för e-handel

Skattefria e-handelszoner gav 100 miljoner order

2016-02-09 16:55

Sedan Kina gjorde det lättare för utländska e-handlare att sälja varor till landets konsumenter har leveranserna från utlandet vuxit kraftigt i antal.

För ungefär två år sedan införde Kina ett antal skattefria e-handelszoner som skulle underlätta för utländska företag som ville sälja till kinesiska konsumenter. Nu rapporterar Internet Retailer att zonerna har blivit vad som får beskrivas som en succé. På de två år som gått sedan försöket inleddes har 100 miljoner beställningar till ett värde av över två miljarder dollar levererats till kunder i Kina via någon av zonerna.

Snabb leverans utan extra avgift

Zonerna består av ett antal kinesiska städer där företag kan förvara produkter som sedan snabbt kan fraktas ut till kunderna utan att gå igenom tullen. Konsumenterna i sin tur får hem sin vara snabbare och behöver inte betala några tullavgifter.

- Sedan försöket inleddes i slutet av 2013 fram till november 2015, har vi gått igenom 100 miljoner paket i de sju städer som ingått i försöket, det vill säga Shanghai, Chongqing, Hangzhou, Ningbo, Zhengzhou, Guangzhou och Shenzhen, där Kinas regering testar ett nytt sätt att importera varor. I vissa städer har tullpersonal arbetat 24 timmar om dygnet för att snabba på hanteringen av importerade varor, ska en talesperson för Kinas tullmyndighet ha sagt nyligen.

Zonerna gör det möjligt för konsumenter att importera varor som egentligen inte är tillåtna att sälja i Kina, som till exempel kosmetika som inte har testats på djur. Regeln är att man får importera för eget bruk men inte för att sälja till någon annan.

Annons
Annons

Finns nu i tio städer

Utländska e-handlare som är intresserade av att sälja till kunder i Kina kan antingen förvara produkter i lager i de utvalda städerna, eller skicka paket via någon av zonerna direkt från utlandet. Enligt IR tar dock den varianten betydligt längre tid.

Nyligen lade Kinas regering till städerna Fuzhou, Pingtan and Tianjin till importexperimentet, så nu finns de skattefria zonerna på tio platser i landet. Enligt IR finns Alibaba, Amazon och Costco Wholesale bland de storföretag som har sålt varor till Kina via någon av zonerna.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Robotlager allt vanligare - Boozt satsar på 130 robotar

Robotlager allt vanligare - Boozt satsar på 130 robotar

Modejätten Boozt gör som Lekmer och Babyshop och satsar nu på robotar istället för människor till plocket.

Annons
Annons
Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

I dag: Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

E-handlarens ambition att möta kunderna verkar ha fallit väl ut.

Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Det är bara strax över två veckor kvar till den stora dagen B, som i Biljettsläpp för Emeet Göteborg.

Amazon dubblar antalet Dash-knappar men intresset är svalt

Färre än hälften av de som har en Amazon Dash Button hemma har använt den, enligt en ny undersökning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Med Fyndiq Refurb ska det bli enklare att bli av med demoexemplar, returnerade produkter, eller produkter som saknar originalförpackning.

PTS tar fram cookie-hjälp:

PTS tar fram cookie-hjälp: "Vill öka medvetenheten"

Post- och telestyrelsen vill förbättra användandet av cookies genom allmänna råd snarare än genom beslut mot enskilda webbplatser.

 Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Svenskarna blir allt mer frekventa nätshoppare och i maj handlade nästan 70 procent av alla svenskar online.

Annons
Annons
Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Skincity kompletterar sitt populära hudtest med så kallade pop up-tester som är anpassade efter olika säsonger.

Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

E-handlaren gick från en omsättning på 2,5 miljoner till 26,2 miljoner kronor på ett år men blöder fortfarande pengar.

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

Brevleverantören MailChimp öppnade en egen e-handel. 

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Köp- och säljsajten rullar ut en meddelandetjänst för alla på plattformen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem