Annons

Kissie posade i nätstrumpor - Madlady fälls av RO Foto: Alexandra Nilsson/Madlady Bilden som Kissie själv tog åt Madlady fälldes av RO

Kissie posade i nätstrumpor - Madlady fälls av RO

2017-08-31 11:06

Två av tre reklambilder fälldes.

- My pussy, my rules.
- Eat pussy. It’s vegan.
- Babe.

Bilder på lättklädda tjejer iklädda t-shirtar med dessa tre budskap, fick två privatpersoner att anmäla e-handelsföretaget Madlady till Reklamombudsmannen.

“Tar på könet när hon säljer en t-shirt”

Bilderna hade publicerats i e-handeln och på Facebook och privatpersonerna menade att det rörde sig om könsdiskriminerande reklam.

- Enligt den ena anmälaren är kvinnornas kroppar helt klart i fokus på bilden, och inte alls kläderna som säljs, sammanfattar Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig kritiken.
- Enligt den andra anmälaren finns det ingen förklaring till varför kvinnan på den ena bilden tar på sitt eget kön när hon ska sälja en t-shirt. Det finns heller ingen förklaring till varför kvinnan på en annan bild knäpper upp sina byxor inbjudande när hon ska sälja en t-shirt. Enligt anmälaren är reklamen både objektifierande, schabloniser­ande och könsdiskriminerande i övrigt, fortsätter hon.

“En girlpower-kampanj”

Men Madlady menar tvärt om att tröjorna, och därmed även reklambilderna, istället är en del i en kampanj som syftar till att främja jämställdhet och kvinnors rättigheter.

- Den första bilden (”my pussy, my rules”) är en del av en kampanj som heter GRL PWR, där annonsören uppmuntrar kvinnor till att äga sina egna kroppar och våga uttrycka sig genom sin stil. Annonsören tror på och vill förtydliga att kvinnor är starka och klär sig hur de vill för att känna sig vackra för sig själva, och inte för någon annan. Med texten “My Pussy My Rules” blir detta extra tydligt, då annonsören tycker det är viktigt att kommunicera att en kvinnas sätt att klä sig på inte innebär oönskade invite, sammanfattar Reklamombudsmannen en del av Madladys svar.

Kissie gestaltade trend med nätstrumpor

För en av reklamerna, som publicerats på Madladys egen Facebooksida, har de använt sig av influencern Alexandra Nilsson, även känd som Kissie. Hon poserade i en svart tröja med texten “Babe” på, samt ett par korta jeansshorts och under dessa ett par nätstrumpor. Som beskrivning till bilden skrev Madlady “The Fishnets are back!”.

Annons
Annons
- Just under denna period så exploderade trenden med höga nätstrumpbyxor under jeans. Något som annonsören iakttog under denna period var att i många fall veks jeanslinningen ned för att visa mer av strumpbyxorna. Att Alexandra gör detsamma på bilden tror annonsören därför inte är någon slump. Alexandra är dessutom en känd profil på nätet som står upp för den självständiga kvinnan och kvinnans rättigheter, ska Madlady ha framfört till RO angående den bilden.

“Framställs som sexobjekt”

Reklamombudsmannen har nu bedömt de tre bilderna var för sig och kommit fram till att två av dem, däribland den som Kissie tagit, är könsdiskriminerande. Däremot den bild som publicerats i e-handeln, där tröjan har texten ”My pussy, my rules”, anses inte könsdiskriminerande och frias därför av RO.

- Reklamombudsmannen finner att kvinnorna på bilderna som har visats på Facebook, genom sin klädsel och sina poser, framställs som sexobjekt. Framställningen har i och för sig koppling till de marknadsförda produkter­na t-shirt och nätstrumpbyxor, men Reklamombudsmannen finner att poserna är så pass explicita att framställ­ningen är kränkande för kvinnor i allmänhet, motiverar RO fällningen av två av bilderna.

 

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta