Annons

KitchenTime köper upp en rad nätbutiker Joel Falck, ung e-handelsveteran

Exklusivt: KitchenTime köper upp en rad nätbutiker

2016-01-29 14:52

Köksbutiken KitchenTime, grundad 2010 av Anton Malmberg och Joel Falck, avancerar nu med uppköp.

I mitten av 2014 bytte nätbutiken namn ifrån Lykka till KitchenTime och signalerade samtidigt att man skulle skala upp verksamheten. Namnbytet var även tänkt att bättre förmedla deras fokus på just köket och framför allt köksredskap.

Sedan dess har det varit ganska tyst ifrån KitchenTime, Anton och Joel. Men det har inte stått stilla för nätbutiken. Den växer i rask takt, dock med förlust, och omsatte över 11 miljoner kronor för räkenskapsåret som slutade i januari 2015.

Fyra nätbutiker totalt

Nu får vi reda på att de gjort flera förvärv. Man har bland annat köpt tre stycken nätbutiker av Internet Retail Holding (IRH).

TheHome.se som sålde möbler och heminredning, Danskdesign.nu med fokus på köksprodukter samt Drytrend.com med badrumsprodukter har nu tagits över av KitchenTime.

Annons
Annons

Det handlar dock om inkråmsaffärer där man tar över kundbas och leverantörer. Samtliga butiker länkar nu vidare till KitchenTimes hemsida.

- Vi har nyligen förvärvat både The Home men även Danskdesign.nu och Drytrend.com från IRH. I höstas förvärvade vi också Culina.se. I samtliga fall rörde det sig om inkråmsförvärv. Genom förvärven får vi tillgång till nya kunder och leverantörer, säger Joel Falck, VD på KitchenTime.

"Ledande nordiska näthandlaren"

Culina.se sålde köksredskap och deras kundbas synkar alltså perfekt med KitchenTimes eget fokus.

- Vi är väldigt glada och nöjda över den utveckling som vi har haft det senaste året, med stark tillväxt både i Sverige, Norge och Finland. Vårt mål är att bli den ledande nordiska näthandlaren inom köksprodukter och dit tror vi att vi kan nå genom både organisk tillväxt och förvärv, säger Joel Falck.

Joel Falck berättar samtidigt att de tagit in nya investerare i KitchenTime under 2015.

- Under det förra året har två nya investerare gått in i bolaget, dels Ralph Axelson som grundade eTraveli och Lars-Göran Ahlberger som var med och grundade Logent och Net Departo, säger Joel Falck.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem