Annons

KitchenTime slår 100 miljoner - men ökar samtidigt förlusten Joel Falck intervjuas på Nordic Ecommerce Summit

KitchenTime slår 100 miljoner - men ökar samtidigt förlusten

2017-09-08 14:45

E-handlaren ökade sin omsättning med 150 procent på ett år.

En ökning på 150 procent till en omsättning på nästan 104 miljoner kronor. Så ser utvecklingen ut i KitchenTimes senaste bokslut, som nyligen kom in till Bolagsverket. Företagets verksamhetsår avslutades den 31 januari i år. 

Och det har varit ett aktivt verksamhetsår för det snabbväxande bolaget. Under 2016/2017 har KitchenTime bland annat hunnit med att genomföra två nyemissioner, satsa på ett automatiserat lager i Eskilstuna och att köpa e-handeln Confident Living, det sistnämnda för att bredda sitt sortiment och få bättre stordriftsfördelar. 

Tillväxten "ett stort steg på vägen" 

Sedan början av 2017 är Confident Living och KitchenTime enligt bokslutet “helt integrerade med varandra”. De båda butikerna omsatte under verksamhetsåret 2016/2017 totalt 132 miljoner kronor, och VD:n Joel Falck tycker egentligen att det är mer relevant att titta på utvecklingen för båda bolagen, än på KitchenTimes egen utveckling. 

- Vi är väldigt nöjda med den tillväxt vi hade under förra året. Det är ett stort steg på vägen, och vi fortsätter framåt enligt plan, säger han till Ehandel.se.

När vi tidigare i år intervjuade Joel Falck, som för övrigt uppger att bolaget är intresserat av "fler förvärv", var planen att även det här året skulle innebära ett förlustresultat, och att det stora skiftet till lönsamhet skulle komma 2018/2019. Och hittills verkar det mycket riktigt vara en bit kvar till de svarta siffrorna. I KitchenTimes senaste bokslut har nämligen resultatet försämrats från minus 7,7 miljoner kronor till minus 19,9 miljoner kronor.

Annons
Annons

Nytt lager påverkar resultatet

Enligt Joel Falck beror resultatsiffran bland annat på konsolideringskostnader, men också på kostnader för det nya robotlagret. Lagret väntas belasta resultatet även under det här verksamhetsåret.

- Men vad gäller lönsamheten så ligger vi också i linje med det som tidigare sagts. Hittills i år går det till och med lite bättre än förväntat. 

Hur går det annars med lagret, ni är ju på plats nu?

- Som jag sade senast är man ju alltid lite nervös när så stora projekt ska genomföras, med flytt, nyrekryteringar och så vidare. Men faktum är att allt går bra. Så det känns förstås väldigt kul, säger Joel Falck. 

Av Confident Livings eget bokslut att döma har påminner företagets utveckling som den hos KitchenTime. Omsättningen ökade under året från 27 till 30,5 miljoner kronor, samtidigt som resultatet försämrades från minus 5,4 till minus 7,6 miljoner kronor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Säljer varor för 40 000 kronor - vill göra om en hel bransch

Säljer varor för 40 000 kronor - vill göra om en hel bransch

Konstmarknadsplatsen Artely.se får order värda 30 000 - 40 000 kronor flera gånger i veckan.

1
Annons
Annons
Rivstart för e-handelsnätverk i Norrbotten

Rivstart för e-handelsnätverk i Norrbotten

Trots att norrbottningarna är bland de bästa i Sverige på att e-handla, har länets e-handlare inte haft något eget nätverk. Förrän nu.

Här är modejättarna som toppar sociala medier-ligan

Här är modejättarna som toppar sociala medier-ligan

Flest inlägg ger inte flest likes, enligt en ny studie.

Ryktena var falska: MediaMarkt storsatsar i Sverige

Ryktena var falska: MediaMarkt storsatsar i Sverige

Att lämna landet är inte aktuellt. Nu väntar istället en omnikanalsatsning i de svenska butikerna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Halens lever vidare - fast utan egen e-handel

Halens lever vidare - fast utan egen e-handel

Ska agera showroom för Bubbleroom och Cellbes.

Tonerlagret har sålts - tas över av konkurrent

Tonerlagret har sålts - tas över av konkurrent

Nu flyttar det legendariska e-handelsföretaget till Karlstad.

13
Dags att fixa biljett till Emeet Stockholm!

Just nu: Dags att fixa biljett till Emeet Stockholm!

Fick du inte nog i Göteborg? Nu får du en ny chans.

Annons
Annons
Nu får Norge sitt eget Swish - på riktigt

Nu får Norge sitt eget Swish - på riktigt

Norska finansdepartementet har gett tummen upp.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem