Annons

KitchenTime slår 100 miljoner - men ökar samtidigt förlusten Joel Falck intervjuas på Nordic Ecommerce Summit

KitchenTime slår 100 miljoner - men ökar samtidigt förlusten

2017-09-08 14:45

E-handlaren ökade sin omsättning med 150 procent på ett år.

En ökning på 150 procent till en omsättning på nästan 104 miljoner kronor. Så ser utvecklingen ut i KitchenTimes senaste bokslut, som nyligen kom in till Bolagsverket. Företagets verksamhetsår avslutades den 31 januari i år. 

Och det har varit ett aktivt verksamhetsår för det snabbväxande bolaget. Under 2016/2017 har KitchenTime bland annat hunnit med att genomföra två nyemissioner, satsa på ett automatiserat lager i Eskilstuna och att köpa e-handeln Confident Living, det sistnämnda för att bredda sitt sortiment och få bättre stordriftsfördelar. 

Tillväxten "ett stort steg på vägen" 

Sedan början av 2017 är Confident Living och KitchenTime enligt bokslutet “helt integrerade med varandra”. De båda butikerna omsatte under verksamhetsåret 2016/2017 totalt 132 miljoner kronor, och VD:n Joel Falck tycker egentligen att det är mer relevant att titta på utvecklingen för båda bolagen, än på KitchenTimes egen utveckling. 

- Vi är väldigt nöjda med den tillväxt vi hade under förra året. Det är ett stort steg på vägen, och vi fortsätter framåt enligt plan, säger han till Ehandel.se.

När vi tidigare i år intervjuade Joel Falck, som för övrigt uppger att bolaget är intresserat av "fler förvärv", var planen att även det här året skulle innebära ett förlustresultat, och att det stora skiftet till lönsamhet skulle komma 2018/2019. Och hittills verkar det mycket riktigt vara en bit kvar till de svarta siffrorna. I KitchenTimes senaste bokslut har nämligen resultatet försämrats från minus 7,7 miljoner kronor till minus 19,9 miljoner kronor.

Annons
Annons

Nytt lager påverkar resultatet

Enligt Joel Falck beror resultatsiffran bland annat på konsolideringskostnader, men också på kostnader för det nya robotlagret. Lagret väntas belasta resultatet även under det här verksamhetsåret.

- Men vad gäller lönsamheten så ligger vi också i linje med det som tidigare sagts. Hittills i år går det till och med lite bättre än förväntat. 

Hur går det annars med lagret, ni är ju på plats nu?

- Som jag sade senast är man ju alltid lite nervös när så stora projekt ska genomföras, med flytt, nyrekryteringar och så vidare. Men faktum är att allt går bra. Så det känns förstås väldigt kul, säger Joel Falck. 

Av Confident Livings eget bokslut att döma har påminner företagets utveckling som den hos KitchenTime. Omsättningen ökade under året från 27 till 30,5 miljoner kronor, samtidigt som resultatet försämrades från minus 5,4 till minus 7,6 miljoner kronor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

EU-länderna överens om att förbjuda GEO-blocking.

2
Annons
Annons

Stadium låter kunderna beställa direkt från lagret i butik

Snabbare nätverk ska underlätta beställningar direkt i butik.

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Black Week-kampanjerna levererar - orderökning på 37%

Kraftig orderökning under måndag och tisdag.

Säger nej till köphysteri - satsar på

Säger nej till köphysteri - satsar på "Everlasting Friday"

"Underskatta aldrig en underdog".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Hickap tänkte om - gör sortimentet ekologiskt

Youtubes succésyskon tar nästa e-handelssteg.

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Boozt nära 1,4 miljarder under årets första nio månader

Sålde för över 440 miljoner under det senaste kvartalet.

Annons
Annons
Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Varannan svensk planerar att handla på Black Friday

Och det är e-handeln som lockar.

Sveriges största <nobr>e-handelsdag</nobr> fanns knappt för tre år sedan

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Förbered dig på försäljningskaos.

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk <nobr>e-handelsreklam</nobr>

Brittisk outdoorjätte fälls för svensk e-handelsreklam

Lyckades inte styrka att prissänkningen ägt rum.

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

"Hade du frågat mig i går hade jag inte ens tänkt tanken".

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.