Annons

KitchenTime slår 100 miljoner - men ökar samtidigt förlusten Joel Falck intervjuas på Nordic Ecommerce Summit

KitchenTime slår 100 miljoner - men ökar samtidigt förlusten

2017-09-08 14:45

E-handlaren ökade sin omsättning med 150 procent på ett år.

En ökning på 150 procent till en omsättning på nästan 104 miljoner kronor. Så ser utvecklingen ut i KitchenTimes senaste bokslut, som nyligen kom in till Bolagsverket. Företagets verksamhetsår avslutades den 31 januari i år. 

Och det har varit ett aktivt verksamhetsår för det snabbväxande bolaget. Under 2016/2017 har KitchenTime bland annat hunnit med att genomföra två nyemissioner, satsa på ett automatiserat lager i Eskilstuna och att köpa e-handeln Confident Living, det sistnämnda för att bredda sitt sortiment och få bättre stordriftsfördelar. 

Tillväxten "ett stort steg på vägen" 

Sedan början av 2017 är Confident Living och KitchenTime enligt bokslutet “helt integrerade med varandra”. De båda butikerna omsatte under verksamhetsåret 2016/2017 totalt 132 miljoner kronor, och VD:n Joel Falck tycker egentligen att det är mer relevant att titta på utvecklingen för båda bolagen, än på KitchenTimes egen utveckling. 

- Vi är väldigt nöjda med den tillväxt vi hade under förra året. Det är ett stort steg på vägen, och vi fortsätter framåt enligt plan, säger han till Ehandel.se.

När vi tidigare i år intervjuade Joel Falck, som för övrigt uppger att bolaget är intresserat av "fler förvärv", var planen att även det här året skulle innebära ett förlustresultat, och att det stora skiftet till lönsamhet skulle komma 2018/2019. Och hittills verkar det mycket riktigt vara en bit kvar till de svarta siffrorna. I KitchenTimes senaste bokslut har nämligen resultatet försämrats från minus 7,7 miljoner kronor till minus 19,9 miljoner kronor.

Annons
Annons

Nytt lager påverkar resultatet

Enligt Joel Falck beror resultatsiffran bland annat på konsolideringskostnader, men också på kostnader för det nya robotlagret. Lagret väntas belasta resultatet även under det här verksamhetsåret.

- Men vad gäller lönsamheten så ligger vi också i linje med det som tidigare sagts. Hittills i år går det till och med lite bättre än förväntat. 

Hur går det annars med lagret, ni är ju på plats nu?

- Som jag sade senast är man ju alltid lite nervös när så stora projekt ska genomföras, med flytt, nyrekryteringar och så vidare. Men faktum är att allt går bra. Så det känns förstås väldigt kul, säger Joel Falck. 

Av Confident Livings eget bokslut att döma har påminner företagets utveckling som den hos KitchenTime. Omsättningen ökade under året från 27 till 30,5 miljoner kronor, samtidigt som resultatet försämrades från minus 5,4 till minus 7,6 miljoner kronor.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lykos e-handel omsatte 590 miljoner kronor

Lykos e-handel omsatte 590 miljoner kronor

Stark e-handel men sjunkande resultat i butik.

Annons
Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Annons
Annons
Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta