Annons

Klädmärke fick ej snurr på näthandeln - går i konkurs Klädmärket Boomerang tackar för sig

Klädmärke fick ej snurr på näthandeln - går i konkurs

2018-01-08 08:17

Minskad vilja att gå i butiker en av orsakerna till beskedet.

Bolagskoncernen bakom klädmärket Boomerang har gått i konkurs. Det framgår av uppgifter från Bolagsverket.

Konkursen ska ha inletts i torsdags i förra veckan och omfattar både moderbolaget Boomerang AB samt två dotterbolag. Koncernen har under flera år brottats med bristande lönsamhet och Moderbolaget ska ha gått nästan 32,7 miljoner kronor back under 2016, som var ett bottenår för företaget.

"Vi ställs inför nya utmaningar"

Nättidningen Habit intervjuade nyligen Boomerangs kreativa chef Catti Unenge och hon konstaterade då att märket brottas med förändrade köpbeteenden hos konsumenterna.

Annons
Annons
- Vi, liksom alla andra i modeindustrin, ställs inför nya utmaningar allt eftersom konsumenternas köpbeteende ändras. Näthandel, "reaskov", inte samma vilja att ”vara ett varumärke”, inte samma vilja att gå i butiker, sa hon då till tidningen.

Boomerang har förutom ett 20-tal butiker och försäljning hos hundratals återförsäljare, även drivit en egen e-handel. Den tycks dock alltså inte ha räckt till för att få företaget på rätt kurs. Företaget tycks nu sälja ut hela sortimentet till 50 procents rea, både i e-handeln och i butikerna.

LÄS ÄVEN:
Skulder i mångmiljonklassen bakom Boomerangs konkurs
Delägare lägger bud på konkursade Boomerang

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta