Annons

Klagomål mot Klarna: Bryter mot banksekretessen? Inte alltid så smooth när allt kom omkring?

Klagomål mot Klarna: Bryter mot banksekretessen?

2018-07-11 09:03

"Målet är självklart att inte ha några klagomål alls".

Under de senaste tre åren har antalet klagomål mot Klarna ökat stadigt. Det menar DiDigital, som har kartlagt de synpunkter på betalningsleverantören som inkommit till Finansinspektionen, Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Påminnelse men ingen faktura

Finansinspektionen ska hittills i år ha fått in 42 anmälningar mot Klarna, vilket kan jämföras med 41 anmälningar under hela 2017. Bland annat ska många personer ha upplevt att deras personuppgifter inte hanteras på ett korrekt sätt.

LÄS ÄVEN: Ny version av Klarnas checkout live i e-handeln

Flera ska också ha reagerat på att familjemedlemmars beställningar automatiskt registreras på den som äger datorn eller mobilen som används vid köpet - vilket anmälare menar kan bryta mot banksekretessen.

- Ett annat vanligt problem bland anmälningarna till Finansinspektionen är att anmälare hävdar att de inte fått någon faktura för ett köp. Istället har de enligt anmälningarna nåtts av en påminnelse som innebär kostnader där Klarna tar ut dröjsmålsränta och administrativ avgift, återger DiDigital.

"Oskäliga avtalsvillkor"

Konsumentverket å sin sida ska ha fått ta emot 78 anmälningar mot Klarna hittills i år. Under hela 2017 kom 109 anmälningar in, och år 2015 ska den siffran ha legat på 49.

Annons
Annons

De som har anmält Klarna till Konsumentverket har bland annat motsatt sig vad de menar är "oskäliga avtalsvillkor". Flera har också framfört att de tycker att Klarna inte marknadsför sina tjänster på ett korrekt sätt. Till ARN inkom 12 anmälningar mot Klarna år 2015. Förra året hade den siffran dubblats.

"Vår användarbas växer"

I ett mejl till nyhetssajten meddelar betalföretaget att deras uppfattning är att "varje klagomål är ett för mycket".

- När man tittar på dessa siffror bör man också ha i åtanke att vår användarbas som helhet växer. Målet är självklart att inte ha några klagomål alls och vi arbetar fokuserat för att uppnå detta. Till exempel går vi noga igenom varje klagomål och följer upp all den information vi fått för att se till att den underliggande orsaken förbättras eller blir löst, beroende på ärendets natur, skriver Klarna.

LÄS ÄVEN: Klarna planerar att anställa 1 000 personer på ett år

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

2
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta