Annons

Klagomål mot Klarna: Bryter mot banksekretessen? Inte alltid så smooth när allt kom omkring?

Klagomål mot Klarna: Bryter mot banksekretessen?

2018-07-11 09:03

"Målet är självklart att inte ha några klagomål alls".

Under de senaste tre åren har antalet klagomål mot Klarna ökat stadigt. Det menar DiDigital, som har kartlagt de synpunkter på betalningsleverantören som inkommit till Finansinspektionen, Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Påminnelse men ingen faktura

Finansinspektionen ska hittills i år ha fått in 42 anmälningar mot Klarna, vilket kan jämföras med 41 anmälningar under hela 2017. Bland annat ska många personer ha upplevt att deras personuppgifter inte hanteras på ett korrekt sätt.

LÄS ÄVEN: Ny version av Klarnas checkout live i e-handeln

Flera ska också ha reagerat på att familjemedlemmars beställningar automatiskt registreras på den som äger datorn eller mobilen som används vid köpet - vilket anmälare menar kan bryta mot banksekretessen.

- Ett annat vanligt problem bland anmälningarna till Finansinspektionen är att anmälare hävdar att de inte fått någon faktura för ett köp. Istället har de enligt anmälningarna nåtts av en påminnelse som innebär kostnader där Klarna tar ut dröjsmålsränta och administrativ avgift, återger DiDigital.

"Oskäliga avtalsvillkor"

Konsumentverket å sin sida ska ha fått ta emot 78 anmälningar mot Klarna hittills i år. Under hela 2017 kom 109 anmälningar in, och år 2015 ska den siffran ha legat på 49.

Annons
Annons

De som har anmält Klarna till Konsumentverket har bland annat motsatt sig vad de menar är "oskäliga avtalsvillkor". Flera har också framfört att de tycker att Klarna inte marknadsför sina tjänster på ett korrekt sätt. Till ARN inkom 12 anmälningar mot Klarna år 2015. Förra året hade den siffran dubblats.

"Vår användarbas växer"

I ett mejl till nyhetssajten meddelar betalföretaget att deras uppfattning är att "varje klagomål är ett för mycket".

- När man tittar på dessa siffror bör man också ha i åtanke att vår användarbas som helhet växer. Målet är självklart att inte ha några klagomål alls och vi arbetar fokuserat för att uppnå detta. Till exempel går vi noga igenom varje klagomål och följer upp all den information vi fått för att se till att den underliggande orsaken förbättras eller blir löst, beroende på ärendets natur, skriver Klarna.

LÄS ÄVEN: Klarna planerar att anställa 1 000 personer på ett år

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Annons
Annons
Fraktjätte byter hämtningstid:

Fraktjätte byter hämtningstid: "Flexibilitet är livsviktigt"

Fler order beräknas komma iväg samma dag.

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Pilottestas just nu i Göteborg och Falun.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

I drift lagom till julhandeln.

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

"Jag trodde inte att man skulle behöva uppleva det här i Sverige år 2018".

Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

6 000 konsumenter fick säga sitt.

Annons
Annons
Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Helgläsning: Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Nya super-vd:n i stor intervju om hur Lindex ska erövra den digitala världen och bli ett globalt märke.

Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Inflyttning nästa höst.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta