Annons

Klagomål mot Klarna: Bryter mot banksekretessen? Inte alltid så smooth när allt kom omkring?

Klagomål mot Klarna: Bryter mot banksekretessen?

2018-07-11 09:03

"Målet är självklart att inte ha några klagomål alls".

Under de senaste tre åren har antalet klagomål mot Klarna ökat stadigt. Det menar DiDigital, som har kartlagt de synpunkter på betalningsleverantören som inkommit till Finansinspektionen, Konsumentverket och Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Påminnelse men ingen faktura

Finansinspektionen ska hittills i år ha fått in 42 anmälningar mot Klarna, vilket kan jämföras med 41 anmälningar under hela 2017. Bland annat ska många personer ha upplevt att deras personuppgifter inte hanteras på ett korrekt sätt.

LÄS ÄVEN: Ny version av Klarnas checkout live i e-handeln

Flera ska också ha reagerat på att familjemedlemmars beställningar automatiskt registreras på den som äger datorn eller mobilen som används vid köpet - vilket anmälare menar kan bryta mot banksekretessen.

- Ett annat vanligt problem bland anmälningarna till Finansinspektionen är att anmälare hävdar att de inte fått någon faktura för ett köp. Istället har de enligt anmälningarna nåtts av en påminnelse som innebär kostnader där Klarna tar ut dröjsmålsränta och administrativ avgift, återger DiDigital.

"Oskäliga avtalsvillkor"

Konsumentverket å sin sida ska ha fått ta emot 78 anmälningar mot Klarna hittills i år. Under hela 2017 kom 109 anmälningar in, och år 2015 ska den siffran ha legat på 49.

Annons
Annons

De som har anmält Klarna till Konsumentverket har bland annat motsatt sig vad de menar är "oskäliga avtalsvillkor". Flera har också framfört att de tycker att Klarna inte marknadsför sina tjänster på ett korrekt sätt. Till ARN inkom 12 anmälningar mot Klarna år 2015. Förra året hade den siffran dubblats.

"Vår användarbas växer"

I ett mejl till nyhetssajten meddelar betalföretaget att deras uppfattning är att "varje klagomål är ett för mycket".

- När man tittar på dessa siffror bör man också ha i åtanke att vår användarbas som helhet växer. Målet är självklart att inte ha några klagomål alls och vi arbetar fokuserat för att uppnå detta. Till exempel går vi noga igenom varje klagomål och följer upp all den information vi fått för att se till att den underliggande orsaken förbättras eller blir löst, beroende på ärendets natur, skriver Klarna.

LÄS ÄVEN: Klarna planerar att anställa 1 000 personer på ett år

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta