Annons

Klarna avancerar i kampen om USA Michael Rouse, Chief Commercial Officer på Klarna

Helgläsning: Klarna avancerar i kampen om USA

2017-05-13 10:00

Det svenska betalföretaget har nu över två miljoner kunder och fler än 60 anställda i USA.

Även om det finns en del uppstickare på marknaden som gärna vill ta över tronen, har Klarna sedan flera år tillbaka haft en ganska så ohotad position som herre på täppan när det kommer till betallösningar inom e-handeln.

Det snabbväxande företaget, som en gång i tiden gjorde fakturor till en form av svensk e-handelsstandard, har sedan starten i Stockholm expanderat sin verksamhet till ett antal europeiska länder. Men hösten 2015 tog Klarna också steget in i USA - en marknad där många är obekanta med fenomenet fakturor men älskar att betala på kredit. Och det är i den världen den svenska startupen alltså ska slå sig fram.

Omöjligt uppdrag eller en chans för bra för att missa? Vi har intervjuat Klarnas CCO Michael Rouse om vad den svenska bankutmanaren egentligen har för sig på andra sidan Atlanten.

- USA är fortfarande den mest framgångsrika lanseringen som vi har haft och vi tackar Overstock för att de jobbade med oss. De har varit fenomenala. Och de förstod verkligen det koncept vi tog till marknaden - det vill säga smidiga och driktionslösa betalningar för både handlare och konsumenter, berättar han när vi ses.

Testades under Black Friday-topp

Michael Rouse, som har varit på Klarna i lite mer än ett och ett halvt år, har tidigare haft flera ledande positioner under sina sju år på American Express. I sin roll på Klarna har han kommersiellt ansvar för företagets samtliga marknader, men det är inte sällan som det är USA han får svara på frågor om.

- Särskilt från svenskar, som ofta verkar vara intresserade av vad som händer här, säger han med ett leende.

Klarnas äventyr i USA inleddes som sagt med inredningsjätten Overstock.com som första stora kund.

Hur skulle du säga att Klarnas verksamhet i USA har utvecklats sedan dess?

- Från hösten 2015 lade vi mycket tid och energi på att arbeta med Overstock, och en stor möjlighet som vi fick med dem var att ta oss igenom Black Friday-toppen och sedan julhandeln efter det, säger Michael Rouse, och fortsätter:
- Så 2015 handlade om att bevisa produkten och vår modell men även om att anställa människor. Vi hade en väldigt lyckad lansering och slog våra förväntningar, vilket förstås är trevligt, och 2016 har handlat om att cementera det och att få ombord andra handlare.

Med Overstock lanserade Klarna möjligheten för kunderna att betala efter leverans, och under 2016 följdes “pay after delivery” av bland annat avbetalningar och kredittjänster.

- Och det har varit viktigt eftersom USA fortfarande är en väldigt kreditorienterad marknad, jämfört med vad man kanske är van vid från Europa. Vi måste givetvis kunna acceptera kreditkortsbetalningar, och vi vill kunna erbjuda handlarna ett fullt utbud av betalningsalternativ.

Kunder som "älskar Klarna"

Sedan slutet av 2016 har Klarna ytterligare flyttat fram sina positioner på jättemarknaden i väst genom att lansera samarbeten med andra e-handelsleverantörer. För inte så länge sedan var det en integration med plattformsleverantören Shopify som förde med sig fler amerikanska e-handelskunder till Klarna. Att hitta fler samarbeten är fortsatt viktigt även nu under 2017, meddelar Michael Rouse.

Hur många e-handlare har ni som kunder i USA nu?

Annons
Annons
- Det kan jag tyvärr inte kommentera på grund av de kontrakt vi har med handlarna. Det jag kan säga är att sedan lanseringen har en bra bit över två miljoner konsumenter använt Klarnas betaltjänster i USA.

Michael Rouse medger att det kanske låter lite för en marknad med 360 miljoner människor, men tycker ändå att siffran visar på en stark utveckling.

- Vi är väldigt glada, för det visar att konsumenterna vill använda våra produkter och de vill handla hos e-handlarna som använder våra tjänster. Och de kommer tillbaka för att använda dem igen, vilket är väldigt viktigt.

Enligt Michael Rouse får Klarna en hel del positiv feedback från de amerikanska konsumenterna.

- Det är allt från “det är den bästa upplevelse jag någonsin har haft” till “jag älskar Klarna, var kan jag använda det igen”, återger han.

Vilken har varit er största utmaning i USA hittills?

- Det svåraste har varit att veta vilka möjligheter vi ska följa upp först. Det är det som är så spännande för oss. När du är verksam på en marknad som är så stor som denna, vilket i och för sig gäller för alla marknader, handlar det om att behålla sitt fokus och vara säker på att man satsar på rätt möjligheter.

Når kunder som annars inte får kredit

Även om konkurrensen kan vara tuff i USA tycker inte Michael Rouse att situationen där är svårare än i andra länder som Klarna också finns i.

- Jag har jobbat med betalmarknaden i USA även för ett annat bolag och jag känner att många av de lösningar som presenteras är inriktade på offline-marknaden och fysisk handel. Nu kommer vi med en lösning som är helt anpassad för e-handel och som är anpassad för den mobila upplevelsen, vilket är vad kunderna efterfrågar.

Är det inte en utmaning att komma från en bakgrund där fakturabetalningar har utgjort en stor del av marknaden och sedan gå in på en marknad där man inte är van vid det betalsättet?

- Bra fråga. Det som är intressant är att om du tittar på Klarnas succé i Norden så kommer den från en tradition av fakturor, ja. Men den traditionen finns i USA också. Och i en marknad med 360 miljoner människor är det inte så att varenda en har ett kreditkort.

Till skillnad från kreditbolag, som oftast bedömer ifall en kund överhuvudtaget är godkänd för kredit och i så fall erbjuder en särskild kreditgräns, tar Klarna hänsyn till varje individuell transaktion. Enligt Michael Rouse har det hänt att även kunder som har ett kreditkort valt att dela upp betalningen på till exempel sex månader för att det vid det tillfället passade bättre. Den jämförelsevis flexibla hållningen ger Klarna en stor fördel, enligt företagets CCO.

- Det ger oss en unik möjlighet att erbjuda den personen en möjlighet till kredit som ett kreditkortsföretag kanske inte hade kunnat ge. På så sätt blir den möjliga marknaden för oss mycket större. I förlängningen ger det förstås handlaren möjlighet att konvertera den konsumenterna till kunder istället för att förlora dem.

"En riktigt bra resa såhär långt"

Om Michael Rouse ska spana ett år framåt i tiden hoppas han att Klarna ska se fortsatt framgång, glada medarbetare och nöjda kunder.

- Jag vill egentligen inte spekulera i hur många anställda vi kommer att vara eller hur framtiden ser ut i övrigt. Men jag hade gärna sett att Shopify om ett år ser tillbaka och säger att deras mest framgångsrika partner under de senaste tolv månaderna har varit Klarna.

Han sträcker sig också till att säga att de två miljoner konsumenterna då ska ha vuxit till åtminstone fyra eller fem.

- Men vi vill inte vara för självgoda. Det här kräver fortfarande mycket arbete och våra konkurrenter kommer också att erbjuda bra produkter. Men det har varit en riktigt bra resa såhär långt, och vi vill förstås gärna att den ska fortsätta.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta