Annons

Klarna del av storsatsning på automatisk annonsering Peo Persson, medgrundare DanAds

Klarna del av storsatsning på automatisk annonsering

2017-03-16 09:55

Wikinggruppen först ut med sina 1 500 e-handlare.

Adtechbolaget DanAds meddelar idag att man lanserar en annonsplattform för e-handlare i samarbete med Klarna. Klarna står inte bakom plattformen men faciliterar dess utrullning till e-handelskunderna. Upphovsmakarna ska vara adtechbolaget DanAds som byggt annonsplattformen via teknik från företaget Match2One, som säger sig vilja lyfta andelen annonsering som sker automatiskt i Sverige.

Annonsplattformen ska vara baserad på självlärande algoritmer och det handlar om programmatisk annonsering, alltså till stor del automatiska annonser. Annonser som skapas utifrån befintligt material och där annonseringen hela tiden justeras och optimeras för att få bäst resultat, helt utan mänsklig inblandning.

- Vi har fört en dialog med Klarna under det senaste året för att skapa oss en förståelse av hur vi kan underlätta vardagen för deras e-handelskunder. Nu är vi i färd med att lansera en annonsplattform som bygger på både vår egna och andras self-service teknologi, säger Peo Persson, medgrundare på DanAds.

Den nya annonsplattformen blir först tillgänglig för 1 500 e-handlare som använder Wikinggruppens e-handelsplattform. Planen ska dock vara att rulla ut lösningen till alla Klarnas "Native Partners" globalt, meddelar Match2One. Det vill säga alla e-handelsleverantörer där Klarnas kassa ingår i plattformen.

"Vill skapa mervärde"

Den nya plattformen ska stödja alla stora publicister och exempel som ges är Facebook, LinkedIn, Spotify, Expressen, SvD, Dagens Industri och Aftonbladet. Totalt skall det finnas stöd för att annonsera programmatiskt hos över 100 000 publicister.

Annons
Annons
- Klarna jobbar ständigt med att hjälpa handlarna skapa ökad tillväxt och lönsamhet. Med den nya annonsplattformen vill vi skapa ännu ett mervärde och förenkla arbetet med att driva kvalitativ trafik till webbutiken på ett smart och kostnadseffektivt sätt, säger Jeanette Anttila, nordisk affärsområdeschef på Klarna.

Enligt DanAds ska den nya plattformen fungera som en autopilot som “automatiskt förbättrar placeringarna och gör allt optimeringsarbete åt e-handlaren”.

- Våra e-handlare kommer ges möjlighet att, via deras befintliga kontrollpanel, logga in och köpa retargeting, programmatiska och traditionella annonskampanjer. Det är ett annonsbokningssystem där våra e-handlare helt själva kan boka, köpa och skräddarsy sina annonser dygnet runt, säger Jonte Bergman, VD på Wikinggruppen.

Uppdatering: Nyheten har korrigerats för att förtydliga att Klarna inte står bakom plattformen utan endast möjliggör utrullningen till e-handlarna.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons

PR-katastrof när Anne Frank-kostym såldes till Halloween

Men efter omfattande kritik tog nätbutiken bort dräkten ur sortimentet.

Annons
Annons

Lyko rekryterar två nya stjärnor

Ska stärka företaget i jakten på målet att bli "det självklara valet".

Rodebjer växlar upp <nobr>e-handeln</nobr> - ska öka med 40%

Rodebjer växlar upp e-handeln - ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Har sålt jättemånga datorer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Stora förändringar hos e-handelsleverantören.

Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

Annons
Annons
<nobr>E-handelskoncernen</nobr> Qliro lyfter sitt resultat rejält

E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Skrotar arbetsnamnet Hubia.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem