Annons

Klarna del av storsatsning på automatisk annonsering Peo Persson, medgrundare DanAds

Klarna del av storsatsning på automatisk annonsering

2017-03-16 09:55

Wikinggruppen först ut med sina 1 500 e-handlare.

Adtechbolaget DanAds meddelar idag att man lanserar en annonsplattform för e-handlare i samarbete med Klarna. Klarna står inte bakom plattformen men faciliterar dess utrullning till e-handelskunderna. Upphovsmakarna ska vara adtechbolaget DanAds som byggt annonsplattformen via teknik från företaget Match2One, som säger sig vilja lyfta andelen annonsering som sker automatiskt i Sverige.

Annonsplattformen ska vara baserad på självlärande algoritmer och det handlar om programmatisk annonsering, alltså till stor del automatiska annonser. Annonser som skapas utifrån befintligt material och där annonseringen hela tiden justeras och optimeras för att få bäst resultat, helt utan mänsklig inblandning.

- Vi har fört en dialog med Klarna under det senaste året för att skapa oss en förståelse av hur vi kan underlätta vardagen för deras e-handelskunder. Nu är vi i färd med att lansera en annonsplattform som bygger på både vår egna och andras self-service teknologi, säger Peo Persson, medgrundare på DanAds.

Den nya annonsplattformen blir först tillgänglig för 1 500 e-handlare som använder Wikinggruppens e-handelsplattform. Planen ska dock vara att rulla ut lösningen till alla Klarnas "Native Partners" globalt, meddelar Match2One. Det vill säga alla e-handelsleverantörer där Klarnas kassa ingår i plattformen.

"Vill skapa mervärde"

Den nya plattformen ska stödja alla stora publicister och exempel som ges är Facebook, LinkedIn, Spotify, Expressen, SvD, Dagens Industri och Aftonbladet. Totalt skall det finnas stöd för att annonsera programmatiskt hos över 100 000 publicister.

Annons
Annons
- Klarna jobbar ständigt med att hjälpa handlarna skapa ökad tillväxt och lönsamhet. Med den nya annonsplattformen vill vi skapa ännu ett mervärde och förenkla arbetet med att driva kvalitativ trafik till webbutiken på ett smart och kostnadseffektivt sätt, säger Jeanette Anttila, nordisk affärsområdeschef på Klarna.

Enligt DanAds ska den nya plattformen fungera som en autopilot som “automatiskt förbättrar placeringarna och gör allt optimeringsarbete åt e-handlaren”.

- Våra e-handlare kommer ges möjlighet att, via deras befintliga kontrollpanel, logga in och köpa retargeting, programmatiska och traditionella annonskampanjer. Det är ett annonsbokningssystem där våra e-handlare helt själva kan boka, köpa och skräddarsy sina annonser dygnet runt, säger Jonte Bergman, VD på Wikinggruppen.

Uppdatering: Nyheten har korrigerats för att förtydliga att Klarna inte står bakom plattformen utan endast möjliggör utrullningen till e-handlarna.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta