Annons

Klarna del av storsatsning på automatisk annonsering Peo Persson, medgrundare DanAds

Klarna del av storsatsning på automatisk annonsering

2017-03-16 09:55

Wikinggruppen först ut med sina 1 500 e-handlare.

Adtechbolaget DanAds meddelar idag att man lanserar en annonsplattform för e-handlare i samarbete med Klarna. Klarna står inte bakom plattformen men faciliterar dess utrullning till e-handelskunderna. Upphovsmakarna ska vara adtechbolaget DanAds som byggt annonsplattformen via teknik från företaget Match2One, som säger sig vilja lyfta andelen annonsering som sker automatiskt i Sverige.

Annonsplattformen ska vara baserad på självlärande algoritmer och det handlar om programmatisk annonsering, alltså till stor del automatiska annonser. Annonser som skapas utifrån befintligt material och där annonseringen hela tiden justeras och optimeras för att få bäst resultat, helt utan mänsklig inblandning.

- Vi har fört en dialog med Klarna under det senaste året för att skapa oss en förståelse av hur vi kan underlätta vardagen för deras e-handelskunder. Nu är vi i färd med att lansera en annonsplattform som bygger på både vår egna och andras self-service teknologi, säger Peo Persson, medgrundare på DanAds.

Den nya annonsplattformen blir först tillgänglig för 1 500 e-handlare som använder Wikinggruppens e-handelsplattform. Planen ska dock vara att rulla ut lösningen till alla Klarnas "Native Partners" globalt, meddelar Match2One. Det vill säga alla e-handelsleverantörer där Klarnas kassa ingår i plattformen.

"Vill skapa mervärde"

Den nya plattformen ska stödja alla stora publicister och exempel som ges är Facebook, LinkedIn, Spotify, Expressen, SvD, Dagens Industri och Aftonbladet. Totalt skall det finnas stöd för att annonsera programmatiskt hos över 100 000 publicister.

Annons
Annons
- Klarna jobbar ständigt med att hjälpa handlarna skapa ökad tillväxt och lönsamhet. Med den nya annonsplattformen vill vi skapa ännu ett mervärde och förenkla arbetet med att driva kvalitativ trafik till webbutiken på ett smart och kostnadseffektivt sätt, säger Jeanette Anttila, nordisk affärsområdeschef på Klarna.

Enligt DanAds ska den nya plattformen fungera som en autopilot som “automatiskt förbättrar placeringarna och gör allt optimeringsarbete åt e-handlaren”.

- Våra e-handlare kommer ges möjlighet att, via deras befintliga kontrollpanel, logga in och köpa retargeting, programmatiska och traditionella annonskampanjer. Det är ett annonsbokningssystem där våra e-handlare helt själva kan boka, köpa och skräddarsy sina annonser dygnet runt, säger Jonte Bergman, VD på Wikinggruppen.

Uppdatering: Nyheten har korrigerats för att förtydliga att Klarna inte står bakom plattformen utan endast möjliggör utrullningen till e-handlarna.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta