Annons

Klarna del av storsatsning på automatisk annonsering Peo Persson, medgrundare DanAds

Klarna del av storsatsning på automatisk annonsering

2017-03-16 09:55

Wikinggruppen först ut med sina 1 500 e-handlare.

Adtechbolaget DanAds meddelar idag att man lanserar en annonsplattform för e-handlare i samarbete med Klarna. Klarna står inte bakom plattformen men faciliterar dess utrullning till e-handelskunderna. Upphovsmakarna ska vara adtechbolaget DanAds som byggt annonsplattformen via teknik från företaget Match2One, som säger sig vilja lyfta andelen annonsering som sker automatiskt i Sverige.

Annonsplattformen ska vara baserad på självlärande algoritmer och det handlar om programmatisk annonsering, alltså till stor del automatiska annonser. Annonser som skapas utifrån befintligt material och där annonseringen hela tiden justeras och optimeras för att få bäst resultat, helt utan mänsklig inblandning.

- Vi har fört en dialog med Klarna under det senaste året för att skapa oss en förståelse av hur vi kan underlätta vardagen för deras e-handelskunder. Nu är vi i färd med att lansera en annonsplattform som bygger på både vår egna och andras self-service teknologi, säger Peo Persson, medgrundare på DanAds.

Den nya annonsplattformen blir först tillgänglig för 1 500 e-handlare som använder Wikinggruppens e-handelsplattform. Planen ska dock vara att rulla ut lösningen till alla Klarnas "Native Partners" globalt, meddelar Match2One. Det vill säga alla e-handelsleverantörer där Klarnas kassa ingår i plattformen.

"Vill skapa mervärde"

Den nya plattformen ska stödja alla stora publicister och exempel som ges är Facebook, LinkedIn, Spotify, Expressen, SvD, Dagens Industri och Aftonbladet. Totalt skall det finnas stöd för att annonsera programmatiskt hos över 100 000 publicister.

Annons
Annons
- Klarna jobbar ständigt med att hjälpa handlarna skapa ökad tillväxt och lönsamhet. Med den nya annonsplattformen vill vi skapa ännu ett mervärde och förenkla arbetet med att driva kvalitativ trafik till webbutiken på ett smart och kostnadseffektivt sätt, säger Jeanette Anttila, nordisk affärsområdeschef på Klarna.

Enligt DanAds ska den nya plattformen fungera som en autopilot som “automatiskt förbättrar placeringarna och gör allt optimeringsarbete åt e-handlaren”.

- Våra e-handlare kommer ges möjlighet att, via deras befintliga kontrollpanel, logga in och köpa retargeting, programmatiska och traditionella annonskampanjer. Det är ett annonsbokningssystem där våra e-handlare helt själva kan boka, köpa och skräddarsy sina annonser dygnet runt, säger Jonte Bergman, VD på Wikinggruppen.

Uppdatering: Nyheten har korrigerats för att förtydliga att Klarna inte står bakom plattformen utan endast möjliggör utrullningen till e-handlarna.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta