Klarna lanserar betaltjänst för fysiska butiker

Det svenska betalbolaget rullar under maj månad ut en ny betaltjänst för butikshandeln. Först ut är Sverige men en internationell expansion finns i planerna.

Klarna landade nyligen en av Storbritanniens största e-handelsplattformar som kund. Men det är inte bara på nätet som Klarna planerar att växa framöver, betalleverantören tänker nu även göra ett avtryck i butikshandeln.

Klarna ska nämligen börja rulla ut en betaltjänst för offline-handlare under maj månad, rapporterar Wall Street Journal. Ett drag som ger betalbolaget tillgång till en betydligt större marknad då e-handeln endast står för drygt 10 procent av den totala handeln i de länder Klarna är verksamma.

Annons

– Vi räknar med att offline potentiellt kommer att växa snabbare än vår online-verksamhet, säger Sebastian Siemiatkowski, Klarnas grundare och VD.

Först Stockholm, sedan världen

Tjänsten som Klarna ska erbjuda för den fysiska handeln kommer till viss del likna den man använder på nätet. När kunden ska betala i butik uppger de sitt mobilnummer till handlaren och får då ett SMS med en länk till Klarnas online-portal där de kan välja betalsätt.

Men Klarna kollar även på andra möjligheter att betala än med SMS, till exempel via en app eller med hjälp av Near Field Communication, NFC. En trådlös teknik som bland annat används inom mobil betalning i tjänster som Google Wallet och Apple Pay.

Först ut med Klarnas offline-betalningar blir Stockholm där man till en början ska samarbeta med ett antal hälso- och skönhetsbutiker. Sedan är planen att successivt expandera till resten av landet och utomlands.

Annons