Annons

Klarna riktar kritik mot ny EU-lag om personuppgifter Caroline Olstedt Carlström

Klarna riktar kritik mot ny EU-lag om personuppgifter

2016-01-25 14:22

Betalföretaget Klarna ser stora problem med EU:s nya dataskyddsförordning framför allt för mindre företag.

Som Ehandel.se tidigare berättat är EU:s nya dataskyddsförordning tänkt att införas för att alla EU-länder ska ha samma regler för hur man hanterar personuppgifter vid till exempel onlineköp. Men medan EU ser framför sig hur den nya förordningen ska göra det lättare för e-handlare som vill sälja i flera länder, har andra en lite mer negativ bild av förordningen som väntas röstas igenom inom kort.

"Bolagen känner inte till skyldigheter"

I en artikel på Svenskt Näringslivs hemsida säger Caroline Olstedt Carlström, dataskyddschef på Klarna, att förordningen kan medföra en del problem. Till exempel menar hon att många företag kommer att behöva lägga stora summor på att sätta sig in i reglerna och på att genomföra förändringarna, något som kan tänkas slå hårt mot särskilt mindre och medelstora företag.

– Vi måste bli bättre på dataskyddsfrågor och integritetsskydd i Sverige. Bolagen känner inte till vilka skyldigheter de har, man förstår inte. Det behövs information överallt, säger Caroline Olstedt Carlström.

Om förordningen blir verklighet, vilket den ser ut att bli, kommer företag som verkar inom EU att ha två år på sig att införa nya arbetssätt som är förenliga med den nya lagen. Den ska enligt Svenskt Näringsliv ersätta PUL, personuppgiftslagen som gäller i Sverige i dag. Företag som efter två år bryter mot reglerna kommer riskera att straffas med böter på upp till 20 miljoner euro.

Annons
Annons

Tar tid och kostar pengar

Caroline Olstedt Carlström är positiv till att alla länder får samma regler, men samtidigt skeptisk till om alla företag verkligen kommer att få klart allt i tid. På Klarna arbetar flera personer med just det här området och det ska ändå vara svårt att hinna med allt som ska göras.

– Jag håller på att rekrytera nu. Vi inför redan vissa av processerna som kommer med förordningen. Men trots att jag har en ledning som lyssnar på vad jag säger, och fyra kollegor som är specialister, så sliter vi jättemycket med det här. Det här tror jag att andra bolag inte har förstått.

Klart är också att det kommer att kosta en hel del pengar, och Caroline Olstedt Carlström rekommenderar alla att avsätta pengar i sina budgetar.

– Man kan ju säga så här: Vi är redan fem jurister och en praktikant på Klarna här i Sverige, vi köper in flera verktyg och har själva utvecklat egna verktyg. Vi pratar om budgetar på miljonbelopp.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem