Annons

Klarna riktar kritik mot ny EU-lag om personuppgifter Caroline Olstedt Carlström

Klarna riktar kritik mot ny EU-lag om personuppgifter

2016-01-25 14:22

Betalföretaget Klarna ser stora problem med EU:s nya dataskyddsförordning framför allt för mindre företag.

Som Ehandel.se tidigare berättat är EU:s nya dataskyddsförordning tänkt att införas för att alla EU-länder ska ha samma regler för hur man hanterar personuppgifter vid till exempel onlineköp. Men medan EU ser framför sig hur den nya förordningen ska göra det lättare för e-handlare som vill sälja i flera länder, har andra en lite mer negativ bild av förordningen som väntas röstas igenom inom kort.

"Bolagen känner inte till skyldigheter"

I en artikel på Svenskt Näringslivs hemsida säger Caroline Olstedt Carlström, dataskyddschef på Klarna, att förordningen kan medföra en del problem. Till exempel menar hon att många företag kommer att behöva lägga stora summor på att sätta sig in i reglerna och på att genomföra förändringarna, något som kan tänkas slå hårt mot särskilt mindre och medelstora företag.

– Vi måste bli bättre på dataskyddsfrågor och integritetsskydd i Sverige. Bolagen känner inte till vilka skyldigheter de har, man förstår inte. Det behövs information överallt, säger Caroline Olstedt Carlström.

Om förordningen blir verklighet, vilket den ser ut att bli, kommer företag som verkar inom EU att ha två år på sig att införa nya arbetssätt som är förenliga med den nya lagen. Den ska enligt Svenskt Näringsliv ersätta PUL, personuppgiftslagen som gäller i Sverige i dag. Företag som efter två år bryter mot reglerna kommer riskera att straffas med böter på upp till 20 miljoner euro.

Annons
Annons

Tar tid och kostar pengar

Caroline Olstedt Carlström är positiv till att alla länder får samma regler, men samtidigt skeptisk till om alla företag verkligen kommer att få klart allt i tid. På Klarna arbetar flera personer med just det här området och det ska ändå vara svårt att hinna med allt som ska göras.

– Jag håller på att rekrytera nu. Vi inför redan vissa av processerna som kommer med förordningen. Men trots att jag har en ledning som lyssnar på vad jag säger, och fyra kollegor som är specialister, så sliter vi jättemycket med det här. Det här tror jag att andra bolag inte har förstått.

Klart är också att det kommer att kosta en hel del pengar, och Caroline Olstedt Carlström rekommenderar alla att avsätta pengar i sina budgetar.

– Man kan ju säga så här: Vi är redan fem jurister och en praktikant på Klarna här i Sverige, vi köper in flera verktyg och har själva utvecklat egna verktyg. Vi pratar om budgetar på miljonbelopp.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Internationell mediegigant går in som ägare i Boozt.com

Internationell mediegigant går in som ägare i Boozt.com

Discovery Networks löser in en gammal reklamdeal och får för det en liten ägarandel i modesajten.

Annons
Annons
Deutsche Post betalar 2,7 miljarder för UK Mail

Deutsche Post betalar 2,7 miljarder för UK Mail

Med uppköpet hoppas den tyska logistikjätten stärka sitt grepp om den europeiska leveransmarknaden.

Svenska e-handelskändisar i miljonsatsning på stylistapp

Svenska e-handelskändisar i miljonsatsning på stylistapp

Jetshops grundare och Wellstreet är involverade i Suavoo som ska koppla ihop konsumenter med frilansande stylister och frisörer.

Nikes e-handel upp 49 procent det senaste kvartalet

Sportjättens växande e-handel har bidragit till att även butiksförsäljningen går upp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Byggmax hämtar sin nya VD från klädhandeln

Byggmax hämtar sin nya VD från klädhandeln

Mattias Ankarberg, med en bakgrund från modeföretaget H&M, blir ny VD för Byggmax Group.

Kvinnor bäst på att shoppa i mobilen

Nya siffror: Kvinnor bäst på att shoppa i mobilen

Männen håller fast vid desktopen medan kvinnorna tar till sig ny teknologi, enligt en ny brittisk undersökning.

Enferno stärker sitt nätverk med digital partner

E-handelsbolaget bygger ut sitt partnernätverk genom ett samarbete med den digitala byrån NetRelations.

Annons
Annons
E-handeln med kvalitetsfiltar där exporten står för 99%

E-handeln med kvalitetsfiltar där exporten står för 99%

Den danska designsajten Fabgoose.com ger kunderna tillgång till hela sortimentet.

Walmart planerar köpa andel i Indiens största <nobr>e-handel</nobr>

Walmart planerar köpa andel i Indiens största e-handel

Detaljhandlaren försöker desperat stävja Amazons e-handelsexpansion.

Sverige i Europa-toppen när det gäller mobila betalningar

En klar majoritet av svenskarna vill betala för nätköpen med sin smartphone.

Hejdå Demandware, hej Salesforce Commerce Cloud

Hejdå Demandware, hej Salesforce Commerce Cloud

Miljardförsäljningen är nu färdig och e-handelsplattformen byter namn.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem