Kohl’s är nästa varuhusjätte att se över sin butiksmodell

Med en ökad försäljning på nätet, och en dalande butiksförsäljning, testar den amerikanska varuhusskedjan nu mindre e-handelsbutiker.

Den senaste veckan har varuhuskedjor som Nordstroms och Macy´s berättat att online nu står för en allt större del av deras försäljning. Något som fått Macy´s att besluta sig för att stänga ett hundratal av sina butiker.

En annan jätte som funderar över ett liknande drag är varuhus- och detaljhandelskedjan Kohls som med sina 1 150 varuhus rankas som USA:s näst största inom varuhusbranschen, efter just Macy´s, sett till omsättning.

Annons

När bolaget släppte sin rapport för det andra kvartalet 2016 kan man konstatera att bolagets omsättning minskade med 2,1 procent jämfört med förra året. Från 4,27 miljarder dollar till 4,18 miljarder. E-handeln däremot fortsätter att växa, rapporterar Internet Retailer.

Hälften så stora butiksytor

Under kvartalet stod företagets e-handel för 23 procent av försäljningen, men medan Macy´s planerar att stänga ett stort antal butiker för att anpassa sig till e-handeln, ser Kohl´s butikerna som ett utmärkt komplement.

Under förra året gjorde Kohl´s det möjligt för kunderna att hämta upp sina nätköp i butik. Samtidigt skickas en betydande andel av nätköpen idag från någon av butikerna direkt till kund, något som innebär att 90 procent av kunderna får sina order inom två dagar.

En stor konkurrensfördel enligt bolagets VD, Kevin Mansell, men man kommer troligtvis att se över butikernas utformning framöver. Idag är en majoritet av Kohl´s varuhus 8 200 kvadratmeter stora men under det senaste kvartalet har kedjan öppnat sju butiker som är hälften så stora till ytan och mer anpassade för omnikanal.

– Vi pilottestar de betydligt mindre butikerna som potentiella ersättare så att vi kan fortsätta att använda dem både för att skicka ut varor och låta kunderna hämta upp sin beställning i butik, säger Kevin Mansell.

Annons