Annons

Komplett lägger ner sin marknadsplats Lars Olav Olaussen, koncernchef KOmplett Group

Komplett lägger ner sin marknadsplats

2018-11-29 09:06

Avslutar alla samarbeten med externa säljare.

Att skapa en nordisk motsvarighet till Amazon. Så såg ambitionen ut när Komplett för något år sedan lanserade sin marknadsplats och i samband med det bjöd in externa handlare sälja på företagets sida.

LÄS ÄVEN: Marketplace och mat nästa steg för nätjätten

Ledde till längre leveranstider

Men satsningen blev inte långvarig, åtminstone inte i sin nuvarande form. Nu meddelar nämligen Komplett att marknadsplatsen omorganiseras, och att alla samarbeten med externa säljare avslutas. Anledningen uppges vara att Komplett vill säkerställa en "bra och enkel" köpupplevelse för kunderna.

- Ambitionen när vi lanserade Komplett Marknadsplats var att erbjuda kunderna ett större urval av produkter på vår plattform med Komplett-kvalitet från A till Ö. Den feedback vi har fått från kunderna visar att köpupplevelsen inte har varit bra nog, säger Lars Olav Olaussen, koncernchef Komplett Group, i ett pressmeddelande.

"Fungerade inte så bra som vi hade önskat"

Enligt Lars Olav Olaussen har problemen bland annat handlat om att de externa företagens leveranser ut till kunden ibland har varit långsammare än de som Komplett själv har skickat ut.

Annons
Annons
- Att vara innovativ handlar om att prova och misslyckas. Marknadsplatsen fungerade inte så bra som vi hade önskat och då tar vi ett steg tillbaka för att staka ut en ny kurs, fortsätter Lars Olav Olaussen, och tillägger att Komplett nu ska jobba vidare med att utveckla marknadsplatsen i en ny form.

Totalt 12 medarbetare berörs av nedläggningen av Kompletts marknadsplats. Totalt kommer över hundra företag att förlora Komplett som säljkanal. 

MISSA INTE UPPFÖLJNINGEN: Komplett om nedläggningen: "Har inte klarat att lösa allt"

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta