Annons

Komplett om nedläggningen: Nedläggningen av marknadsplatsen beror inte bara på logistiken, säger Ingebjørg Tollnes

Komplett om nedläggningen: "Har inte klarat att lösa allt"

2018-12-04 07:00

Utvecklade sin marknadsplats i flera år - nu försvinner den.

I slutet av förra veckan slog nyheten ner som en bomb. Komplett skulle lägga ner sin marknadsplats bara ett år och fyra månader efter att den drog igång. Beskedet var att avtalen med externa handlare skulle sägas upp, och att 12 personer kunde få sluta på Komplett till följd av nedläggningen.

LÄS ÄVEN: Komplett lägger ner sin marknadsplats

"Har inte varit tillräckligt enkel"

Vi hörde av oss till Komplett för att be om mer information om nedläggningen. En anledning till beslutet har tidigare sagts vara att leveranstiderna kunde vara olika långa beroende på om det var Komplett eller en extern handlare som skickade ut kundens vara.

- Kundernas feedback till oss har varit att köpupplevelsen inte har varit tillräckligt enkel. Det gäller mer än bara en enhetlig frakt- och leveranslösning. Att vara innovativ handlar om att prova och misslyckas och när vi inte lyckas göra det enkelt nog för kunderna, tar vi det på största allvar, skriver Kompletts kommunikationschef Ingebjørg Tollnes i ett mejl till Ehandel.se.

Ingebjørg Tollnes understryker att marknadsplatsen läggs ner i sin nuvarande form och att Komplett nu ska utvärdera hur "teknologin och kompetensen kan användas framöver".

Om ni satsar på en ny sorts marknadsplats, vad måste bli annorlunda nästa gång?

Annons
Annons
- Det får vi återkomma till. Vi har fått många erfarenheter som formar en bra grund för framtiden.

Handlarna "har förståelse"

Inför att marknadsplatsen lanserades hade Komplett planer på att skapa en nordisk konkurrent till Amazon, och att låta andra aktörer sälja på sajten sågs på flera sätt som en viktig satsning inför framtiden.

LÄS ÄVEN: Komplett vill bli Nordens svar på Amazon

Gav ni projektet tillräckligt med tid?

- Vi har jobbat med att utveckla marknadsplatsen i flera år och lanserade den sommaren 2017. Vi har gjort många förbättringar allt eftersom för att förstärka kundupplevelsen, men vi har inte klarat att lösa allt.

Vid nedläggningen hade Komplett över hundra anslutna handlare som sålde på företagets plattform.

Vad säger de om ert beslut att lägga ner?

- Vi har haft glädjen av att samarbeta med mycket duktiga aktörer som har upplevt vårt samarbete som väldigt positivt. Generellt sett upplever vi att de har förståelse för vårt beslut.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta