Utlandstrenden: ”Konceptet lämpat för global marknad”

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Tidigare i veckan publicerade vi den första delen i vår artikelserie om utlandsexpansion där vi kunde avslöja att en av tre e-handlare vill utanför Sverige nu. Bara under dagarna som följde meddelade BoxonDirect att företaget var på väg in i Danmark och Nicklas Westerholm att hans e-handel Nalleriet.se nu skulle öppna en EU-sajt under namnet GetaTeddy.com.

Men Boxon och Nalleriet är egentligen bara de senaste i en rad av e-handlare som just nu verkar vara redo att ta steget utanför Sverige. Vi fick till exempel nyligen höra mer om Partykungens och BGA Fotobutiks expansionsplaner och det lär följa fler exempel längre fram.

Annons

"Alla marknader är speciella"

Men det finns också e-handlare som redan från början var på det klara med att företaget skulle utanför Sveriges gränser. Vi har pratat med Andreas Wedberg på Räckesbutiken och Jan Höjman på Tailor Store om deras val att tidigt ta sina bolag utomlands.

- Ja, det var med i planerna från början. Vi etablerade oss snabbt i Norge och Tyskland och sedan har vi tagit marknad efter marknad. Konceptet lämpar sig väl för en global marknad, berättar Jan Höjman, VD på Tailor Store.

Tailor Store har i dag kunder i hundra länder som handlar på någon av företagets 20 domäner. Enligt Jan Höjman investerar Tailor Store mest i marknadsföring i Norden, USA, Kanada, Australien och Västeuropa bortsett från medelhavsländerna. Produktionen sker på Sri Lanka och varorna distribueras sedan därifrån direkt till slutkunden.

- Vår export står för cirka 70 procent av omsättningen så utlandsmarknaderna är mycket viktiga för oss. Just nu ökar USA snabbt för oss som ett resultat av massiv marknadsföring där. Samtidigt känns det trögare i länder som Tyskland och UK som inte ökar i samma takt som tidigare. Schweiz är en fantastisk marknad med många nya och gamla kunder som älskar vårt koncept.

Några särskilda länder som varit lättare eller svårare att gå in i?

- Finns inget kort svar på den frågan. Alla marknader är speciella och kräver att man sätter sig in i lokala förutsättningar gällande köplagar och regler, transportlösningar, betalningslösningar, trender med mera. Schweiz och Norge har krävt speciella arrangemang då de inte ingår i EU, säger Jan Höjman.

"Man blir långsammare ju större man blir"

Precis som Tailor Store var Räckesbutiken tidigt ute med att ge sig in i andra länder, något som redan från starten bidrog till företagets tillväxt. 

- För oss innebar det en betydligt större exponering av våra produkter till förhållandevis låga startkostnader, säger Andreas Wedberg, delägare på företaget.

Annons

Andreas Wedberg håller med Jan Höjman om att Norge är ett lite svårare land att expandera till eftersom landet står utanför EU. Han tar också upp att Tyskland har "en del snåriga regler kring informationsgivning" som man måste ha koll på.

- En viktig lärdom är att även de nordiska länderna skiljer sig markant åt och behöver ha sin egen anpassning. Vi vill nog tro att vi är mer lika varandra än vad vi är.

Hur ser ni på fortsatt expansion till fler länder?

- Det är svårare att expandera vidare nu med en verksamhet som är tre till fem gånger så stor som när vi tog de första stegen. Man blir långsammare ju större man blir, på gott och ont. Vi tittar dock på expansion till fler länder men med insikten att det inte är självklart att framgång på en marknad betyder detsamma på en annan.

LÄS ÄVEN: Del 1 i artikelserien Utlandstrender - En av tre e-handlare vill utanför Sverige nu

Annons