Konkurrensutredning om PostNords Kinaavgift nedlagd

"Finns inte tillräckliga skäl att prioritera en fortsatt utredning".

När PostNord beslutade att en administrationsavgift på 75 kronor skulle införas på den absoluta merparten av alla e-handelsförsändelser från Kina, möttes myndigheten av både jubel och besvikelse.

Tar inte ställning

En del personer är upprörda över att behöva betala vad de anser vara en straffavgift när de handlar från länder utanför EU, och för någon vecka sedan kunde vi meddela att avgiftssystemet hade anmälts till Konkurrensverket av en person som ansåg att PostNord utnyttjade sin marknadsdominerande ställning för att ta ut "oskäliga" avgifter.

Annons

LÄS ÄVEN: PostNord anmäls för Kinaavgift - bryter mot lagen?

Nu kommer dock besked om att myndigheten inte avser att gå vidare med ärendet.

- Baserat på vad som framkommit i ärendet finner Konkurrensverket att det inte finns tillräckliga skäl att prioritera en fortsatt utredning, heter det i beslutet.

Att man väljer att inte gå vidare med ärendet innebär enligt Konkurrensverket inte att man har tagit ställning till om PostNords avgift bryter mot reglerna eller ej.

Konkurrensverket bäst lämpat att agera?

Däremot tycker inte Konkurrensverket att ärendet är värt fortsatt utredning, något som myndigheten har kommit fram till bland annat genom att titta på hur marknaden kan tänkas påverkas av den aktuella situationen.

- Vid prioriteringen väger Konkurrensverket in förfarandets förmåga att skada konkurrensen och konsumenterna, hur viktigt det är att få ett vägledande avgörande samt om Konkurrensverket är den aktör som är bäst lämpad att agera. I bedömningen vägs även in Konkurrensverkets förutsättningar att effektivt utreda och ingripa mot problemet, skriver myndigheten vidare.

Konkurrensverkets beslut går inte att överklaga.

Annons
Annons