Konsumenterna älskar Swish – slår Google och Spotify

När svenskarna rankar de mest meningsfulla digitala varumärkena hamnar bankernas betaltjänst före både Google och Spotify.

Strategikonsulten LynxEye har i en ny undersökning, Digital purposeful brands 2016, låtit 1 500 svenskar ranka sina digitala favoriter. Inte helt oväntat hamnar globala jättar som Google, Spotify, Netflix och Uber högt upp men som nummer ett hamnar en mer lokal aktör, nämligen Swish.

Bankernas betaltjänst har idag drygt 4,3 miljoner användare, och efter att man tidigare i år lanserade Swish för e-handel, har allt fler av landets nätbutiker, både små och lite större aktörer, implementerat betallösningen i sina butiker. Något som visat sig vara uppskattat av fler än bara kunderna.

Annons

– Swish påminner oss om något fundamentalt. Det är allt viktigare för konsumenterna att företag anses ha ett högre syfte med sin verksamhet, men man får inte glömma bort att grunden är att addera värde i konsumenternas vardag, säger Johan Ekelin, COO på LynxEye.

Swish är ärligare än Google

Google hamnade på plats två i undersökning följt av Spotify och samtliga varumärken i toppen drivs till stor del av att de upplevs innovativa och att de driver sin bransch framåt.

Att Swish hamnar i topp beror på att svenskarna upplever att tjänsten ligger i framkant och att den levererar ett tydligt värde på ett enkelt sätt. Man upplever också att tjänsten påverkar världen och samhället positivt, samt att Swish är en ärlig och pålitlig aktör.

– Framgångsrika varumärken behöver ta en ledande roll i att driva positiv förändring som både kunden och samhället har glädje av. I all sin enkelhet gör Swish det, säger Johan Ekelin.

Annons