Kunderna Swishar gärna men tömmer inte strumplådan

Kort efter det att nätbutiken Calzessa kopplat på Swish var betalmetoden den tredje mest populära, det genomsnittliga ordervärdet är dock lågt.

Mobiltjänsten Swish har närmare 4,3 miljoner användare. Inte så konstigt att allt fler av landets e-handlare implementerar betallösningen Swish för e-handel i sina butiker. NetOnNet och Inet är några exempel men även detaljhandelsjätten Lindex har hoppat på tåget.

För några veckor sedan gjorde även Calzessa.com, som säljer underkläder och strumpor, slag i saken och betalsättet seglade snabbt upp som en av de mest populära.

Annons

Efter drygt tio dagar hade Swish valts för 18 procent av beställningarna och var därmed det tredje populäraste betalsättet (av fem) efter kort, 44 procent, och faktura, 25 procent. 

Beställningar på några få kronor

Precis som datorhandlaren Inet kan man dock konstatera att beställningar som betalats med Swish har ett betydligt lägre ordervärde jämfört med andra betalsätt.

En Swish-order har i snitt värderats till 188 kronor medan en order som betalats med kort har ett snittvärde på 431 kronor.

– Vad detta beror på kan jag bara spekulera i. Kanske är kunderna fortfarande lite osäkra på Swish och vill testa utan alltför stor risk. Vi har haft flera Swish-betalningar på bara några få kronor som givetvis drar ner snittvärdet. Detta är beställningar som till största delen betalats med olika typer av värdebevis, säger Mats Ingelborn, som driver nätbutiken.

Annons