Annons

KO tar Kissie till domstol Kissies.se

KO tar Kissie till domstol

2016-09-21 14:35

Konsumentombudsmannen stämmer den kända modebloggaren och företaget Tourn Media för smygreklam.

Det är inte alltid helt enkelt att veta vad som är reklam eller inte på sociala medier, något vi har sett prov på tidigare. I våras fälldes företagaren och bloggaren Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, för smygreklam.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd ansåg då att ett blogginlägg, där Blondinbella marknadsför ett par skor som säljs i hennes egen e-handel, var att betrakta som reklam, och att det inte framgått på ett tydligt sätt att så var fallet. Nu har kollegan Alexandra ”Kissie” Nilsson hamnat i blåsväder efter en liknande händelse.

Enligt Konsumentombudsmannen, KO, har Kissie gjort reklam för företaget Mobilåtervinning på sin blogg och sitt Instagramkonto. KO menar också att tillvägagångssättet strider mot marknadsföringslagen på flera punkter.

Vill få tydligare regler

Bland annat framstår Kissie felaktigt som konsument av Mobilåtervinnings tjänster och det ska enligt KO inte tydligt framgå, vare sig på bloggen eller på Instagramkontot, att det är fråga om reklam. Det framgår heller inte att det är Mobilåtervinning som står bakom reklamen.

Annons
Annons

Enligt marknadsföringslagen måste det framgå både att det är reklam och vem som står bakom reklamen. Den nuvarande lagen anger dock inte exakt hur tydlig man måste vara med att man gör reklam.

För att få svar på de frågorna väljer nu KO att ta Kissies bolag, samt även marknadsföringsbolaget Tourn Media som anses vara medansvarig för marknadsföringen, till domstol.

– Vi vill att ett domstolsavgörande ska leda fram till klarare praxis och att bloggare och andra som skriver på uppdrag mot ersättning i framtiden blir tydligare med att ange att det är fråga om reklam och vem som ligger bakom reklamen, säger Cecilia Tisell, KO.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta