Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

Det pratas mycket om ”frakt” på konferenser, i bloggar och hos e-handelsbolag. ”Du måste ge många fraktalternativ, det vill kunderna!” är ett av de kanske vanligaste råden den senaste tiden.
 
Apotea, ett av Sveriges bästa e-handelsbolag just nu, är ett företag som legat i framkant inom detta med olika fraktalternativ. De låter inte bara kunden välja fraktsätt utan även utlämningsställe och aviseringssätt i sin kassa. 

"Så otroligt ointressant"

Det slår mig dock varje gång det pratas om ordet ”frakt” att det är så otroligt ointressant för slutkunden. Visst, det är skillnad på att få ett paket levererat till sitt PostNord-postombud eller till sitt DHL-ombud. Det kan skilja flera mil på sina håll. Fast det har ju inte med frakt att göra, utan med leverans.
 
Kundens huvudbry i kassan är inte i om paketet skickas med tåg, lastbil, med PostNord, DHL, Schenker, Bring eller något annat fraktbolag. De frågar sig när, var och hur det levereras.

Annons

Kunden vill ha leverans

Frakt är ditt problem, inte kundens. De vill ha leverans.

Jag är däremot stark förespråkare för flera sorters leveransalternativ och till exempel miljövänliga alternativ. Då blir frakten något som även kunden kan tänka sig ta ställning till. Det handlar om att utgå från kundens preferenser istället för hur bra dina fraktavtal är.

Men nästa gång du funderar på att göra en ”fraktväljare” i kassan, gör den till en ”leveransväljare” och se till att du funderar på vad som är viktigt för kunden istället för vad som är viktigt för dig.
 
Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans.

Annons