Annons

Kunderna blir allt mer fientliga mot retargeting-reklam Retargeting har blivit allt vanligare - men vem tjänar på det?

Kunderna blir allt mer fientliga mot retargeting-reklam

2017-06-08 09:40

Svenskarna börjar tröttna på att ständigt se reklam för produkter de just beställt på nätet och allt fler installerar reklamblockerare.

Du går in och köper något på nätet och sen poppar reklam för exakt samma produkt plötsligt upp på varenda sida du går in på. De flesta konsumenter upplever detta fenomen allt oftare - och blir allt argare.

Reklam syns 9 gånger på två veckor 

Många uppger till och med att de känner sig förföljda av den här typen av reklam. Och det är kanske inte så konstigt - i genomsnitt ser de reklamen för den prdukt de beställt hela 9,5 gånger inom loppet av drygt två veckors tid. Det visar en ny studie från Demoskop som gjorts i samarbete med intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. 

Annonsformen har blivit så vanlig att den fått ett eget namn. Retargeting, även kallat remarketing, har ökat lavinartat i takt med ökande e-handel.

57 procent får reklam för redan köpta varor

Medan hela 85 procent av svenskarna handlat online under det senaste halvåret så har över hälften, 57 procent, sett annonser för den vara de tidigare köpt.

Annons
Annons

Enligt undersökningen reagerar nu allt fler svenskar negativt på annonsformen. Tre av fyra är negativa till annonsformen och på en sjugradig skala där 1 motsvarade “mycket negativ inställning”, gav de tillfrågade ett snittbetyg på 2,68. De vanligaste orden som användes för att beskriva reklamen var ”förföljd”, ”bevakad” och ”onödig då jag redan köpt samma sak”.

- Det här är oroväckande siffror som vi som bransch måste ta till oss. Att vi skapar reklam som är efterhängsen och irriterar spär på reklamtröttheten som finns. Reklamen online måste bli smartare och mer relevant, säger Anders Ericson, VD på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

15 procent har ad blocker 

15 procent har enligt studien blivit så trötta på reklamen att de själva installerat en reklamblockerar, eller så kallad ad blocker. Ytterligare 21 procent uppgav att de funderar på att installera en sådan som följd av just retargeting.

- Det finns en stor potential i retargeting men undersökningen visar att den potentialen inte utnyttjas fullt ut. Detta innebär att inställningen till reklamen blir överlag negativ och detta kan påverka dess effekt, konstaterar Peter Bryngelsson, ansvarig för Demoskops erbjudande inom varumärke och kommunikation.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta