Annons

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality Fokusera på rätt saker

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

2018-10-22 16:15

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Enligt en ny undersökning av betalbolaget Klarna så ska det vara en stor spricka mellan vad konsumenterna faktiskt vill ha och vad många detaljhandlare planerar, speciellt modehandlare som undersökningen har fokuserat på. 2 000 brittiska konsumenter och 50 beslutsfattare inom modehandeln har frågats ut om framtidens handel.

Även om 61 procent av modekonsumenterna säger att e-handel ibland kan vara frustrerande, eftersom man inte kan klämma och känna på produkterna, så är det inte heller så att alla tekniska nymodigheter är välkomna.

Som exempel ska 32 procent av modehandlarna överväga att öppna virtuella butiker medan endast 10 procent av kunderna sägs vilja ha det. En majoritet av modehandlarna ska samtidigt vilja investera i ny teknik som AR och VR medan 4 av 5 konsumenter säger att de inte är intresserade av att använda dessa tekniker.

Mycket kan vara pengar i sjön

Klarnas undersökning ska istället visa att handlare borde fokusera på att få grunderna i e-handeln att fungera bättre, innan de investerar i ny teknik och nya koncept för att exempelvis visa upp produkterna.

Annons
Annons
- Trots att konsumenterna är tydliga kring hur de vill att framtidens "fashtech" ska se ut, prioriterar återförsäljare andra mindre funktionella funktioner, skriver Klarna.

Detaljhandelsexperten Howard Saunders har kommenterat undersökningen med att varna för att många investeringar i ny teknik kan vara pengar i sjön.

- Denna undersökning visar att handlare är entusiastiska inför att omfamna teknik som ett sätt att återuppliva försäljningen, men om inte kunderna är med och ser fördelarna så kan det vara en bortkastad investering. Ett svagt intresse för drönarleveranser, smarta textilier och virtuella assistenter visar att det kan vara ett stort misstag att ta bort det personliga från modehandeln, säger Howard Saunders.

Huvudpoängen verkar dock vara att man bör ha en väloljad personaliserad e-handel med många valmöjligheter, för olika kunder, innan man ens funderar över någon ny avancerad teknisk lösning, som exempelvis AR.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta