Annons

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality Fokusera på rätt saker

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

2018-10-22 16:15

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Enligt en ny undersökning av betalbolaget Klarna så ska det vara en stor spricka mellan vad konsumenterna faktiskt vill ha och vad många detaljhandlare planerar, speciellt modehandlare som undersökningen har fokuserat på. 2 000 brittiska konsumenter och 50 beslutsfattare inom modehandeln har frågats ut om framtidens handel.

Även om 61 procent av modekonsumenterna säger att e-handel ibland kan vara frustrerande, eftersom man inte kan klämma och känna på produkterna, så är det inte heller så att alla tekniska nymodigheter är välkomna.

Som exempel ska 32 procent av modehandlarna överväga att öppna virtuella butiker medan endast 10 procent av kunderna sägs vilja ha det. En majoritet av modehandlarna ska samtidigt vilja investera i ny teknik som AR och VR medan 4 av 5 konsumenter säger att de inte är intresserade av att använda dessa tekniker.

Mycket kan vara pengar i sjön

Klarnas undersökning ska istället visa att handlare borde fokusera på att få grunderna i e-handeln att fungera bättre, innan de investerar i ny teknik och nya koncept för att exempelvis visa upp produkterna.

Annons
Annons
- Trots att konsumenterna är tydliga kring hur de vill att framtidens "fashtech" ska se ut, prioriterar återförsäljare andra mindre funktionella funktioner, skriver Klarna.

Detaljhandelsexperten Howard Saunders har kommenterat undersökningen med att varna för att många investeringar i ny teknik kan vara pengar i sjön.

- Denna undersökning visar att handlare är entusiastiska inför att omfamna teknik som ett sätt att återuppliva försäljningen, men om inte kunderna är med och ser fördelarna så kan det vara en bortkastad investering. Ett svagt intresse för drönarleveranser, smarta textilier och virtuella assistenter visar att det kan vara ett stort misstag att ta bort det personliga från modehandeln, säger Howard Saunders.

Huvudpoängen verkar dock vara att man bör ha en väloljad personaliserad e-handel med många valmöjligheter, för olika kunder, innan man ens funderar över någon ny avancerad teknisk lösning, som exempelvis AR.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Tusentals butiker kommer försvinna - enligt ny rapport

Färre butiker och jobbtillfällen.

Annons
Annons
Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Modekedja räddad undan konkurs - här är nya ägaren

Tog även över Park Lane.

Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

Annons
Annons
E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta