KungSängen in i nytt skede – förre VD:n gör comeback

"Service och digitalisering viktiga delar".

Precis som de flesta andra branscher befinner sig sängbranschen just nu i ett skifte mot ökad digitalisering. Och KungSängen, som kanske är mest känt för att driva försäljning via ett eget butiksnät, har sedan en tid tillbaka även en egen nätbutik.

"Många spännande utmaningar"

Nu står av allt att döma fler utvecklingssatsningar på agendan, och i samband med det väljer KungSängen att göra en rockad på vd-posten.

Annons

- De senaste åren har många förändringar och satsningar skett inom KungSängen i syfte att bygga ett robust företag som fortsätter att vara framgångsrikt i den framtida sängmarknaden säger KungSängens styrelseordförande Johan Röhss i ett pressmeddelande.

Ny, eller egentligen nygammal, vd blir Peter Gustafsson. Han är i dag delägare och medlem i KungSängens styrelse, och var under åren 2012 till 2016 även företagets vd.

- KungSängen är ett fantastiskt företag med duktiga och engagerade medarbetare, nöjda kunder, fina butiker och med ett bra sortiment. Branschen står inför många spännande utmaningar framöver där jag bland annat ser service och digitalisering som viktiga delar i KungSängens utveckling. Jag ser fram emot att få vara en del av den fortsatta resan tillsammans med alla duktiga och engagerade medarbetare samt säkra kontinuitet i verksamheten med fokus på lönsamhet, säger Peter Gustafsson.

"Starkt omnikanal-erbjudande"

Peter Gustafsson tillträdde rollen som vd för KungSängen den 19 februari. I samband med skiftet lämnade den tidigare vd:n Ulrika Eriksson bolaget. Hon beskrivs av Johan Röhss som en person som har åstadkommit viktiga och nyttiga förändringar för KungSängen som bolag under sin tid som ledare.

- Det har varit roliga och intensiva år, då vi moderniserat sortiment, butiksnät, varumärke och IT-miljö. KungSängen har ett starkt omnikanal-erbjudande, vilket ger goda förutsättningar för framtiden, säger Ulrika Eriksson.

Annons