Landets e-handlare går ihop – utmanar Black Friday

Patriotismen på högvarv.

Att Frankrike och USA inte alltid gillar varandras påhitt är ingen nyhet. Nu rappporterar flera franska tidningar att landets e-handelsjättar går ihop för att skapa sin egen Black Friday.

De sex nätbutikerna Cdiscount, Showroomprive.com, Rue du Commerce, Fnac Darty, Boulanger och La Redoute ska i ett gemensamt uttalande ha berättat om den nya dagen.

Annons

Frankrikes egen Black Friday ska få namnet French Days (franska dagar) och kommer att pågå mellan den 27 april och den 1 maj. French Days börjar alltså på en fredag och pågår över hela helgen till och med tisdagen, ungefär som Black Friday gör numera.

Innan sommaren och VM

Valet av perioden sägs vara genomtänkt och den ska komma ungefär en månad före “sommarförsäljningen”, då företagen i fråga gärna ökar sin försäljning. Det ska även vara ungefär en månad innan VM i fotboll inleds, något som också ska ha spelat in i beslutet.

- Detta initiativ har vuxit fram naturligt, eftersom vi alla ville visa rikedomen i våra erbjudanden och energin i våra varumärken, kommenterar Eric Courteille, vd på La Redoute.

De sex aktörerna bjuder även in andra franska e-handlare att ansluta till rea-dagen. Efter att dagen tillkännagivits i media ska flera andra stora franska e-handlare ha gått ut med att de också kommer att erbjuda rabatter under de franska dagarna.

Enligt siffror i fransk media så ska Black Friday förra året ha ökat de inhemska e-handlarnas försäljning med 69 procent. Om de franska dagarna blir lika populära återstår att se.

Annons