Lensway slår tillbaka mot Specsavers med egen stämning

Lensway, som nyligen dömdes för vilseledande marknadsföring med Specsavers produkter, menar att det är Specsavers marknadsföring som inte gått rätt till.

Nyligen berättade vi att LensLogistics, företaget bakom nätbutiken Lensway, fällts i Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring. Detta sedan det använt sig av konkurrenten Specsavers märke Easyvision på ett otillåtet sätt som kan ha fått kunder att tro att de kunde köpa Easyvision-produkter hos Lensway, trots att så inte var fallet.

Marknadsdomstolen beslutade att Lensway, som hade en annan uppfattning om det inträffade, skulle få ett vite på en miljon kronor om den otillåtna marknadsföringen fortsatte, och dessutom fick Lensway betala rättegångskostnaderna på en halv miljon kronor.

Annons

Vill se nytt miljonvite

Men i samband med att det förra målet avgjordes valde Lensway att göra en genstämning mot sin konkurrent. Lensway anser att Specsavers strider mot god marknadsföringssed genom att använda sig av påståenden i stil med "Specsavers är marknadsledande", "Mest värde för pengarna" och "Var fjärde såld glasögonbåge är en Specsaversbåge". Nu kräver Lensway att Marknadsdomstolen dömer ut ett vitesbelopp till Specsavers på en miljon "eller annat verkningsfullt vitesbelopp", om inte Specsavers kan visa att påståendena är korrekta.

- Specsavers har inte presenterat någon utredning som styrker vederhäftigheten i nämnda påståenden. Marknadsföringen påverkar i märkbar mån, direkt eller indirekt, mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut, skriver Lensway i sin ansökan om genstämning.

Specsavers Sweden, som företaget egentligen heter, bestrider dock Lensways samtliga yrkanden och håller inte med om att någon marknadsföringsdel ska ha varit missvisande. Tvärtom anser sig företaget vid varje påstående ha preciserat vad som menats.

Ehandel.se har varit i kontakt med Lensways marknadsdirektör Sofie Struwe som avböjt att kommentera ärendet, med hänvisning till att det är ett pågående mål. Marknadsdomstolens dom väntas den 8 december.

Annons