Annons

Linas Matkasse ska nå miljarden i år

Linas Matkasse ska nå miljarden i år

2015-05-08 10:33

Linas Matkasse växer i raskt takt, både i och utanför Sverige, och under 2015 väntas man omsätta över 1 miljard kronor.

Tidigare idag släppte Svensk Digital Handel sin rapport, D-food Index, för första kvartalet 2015. Precis som tidigare fortsätter mat på nätet att ta mark, särskilt när det kommer till lösplock som såg en tillväxt på 65 procent.

De färdiga middagslösningarna, matkassarna, ökade med 30 procent. Ett av företagen i den kategorin är Linas Matkasse som inte bara växer på hemmaplan, utan även i Norge.

– Vi gick in i Norge för en tid sedan och efter ett år där kunde vi konstatera att vi levererat 35 000 kassar på en månad, efter så kort tid. Så vi har verkligen hittat nyckeln att göra det här och skala upp det ännu snabbare än i Sverige, säger Niklas Aronsson, medgrundare av Linas Matkasse, till Breakit.

Något som diskuterats flitigt är lönsamheten när det kommer till e-handel med dagligvaror direkt mot konsument. Axfoods vd, Anders Strålman, har tidigare varit tveksam till koceptet men bolaget lanserade nyligen ett test i mindre skala. Och även om flera aktörer växer så det knakar brottas flera av dem med röda siffror.

Lönsamma sedan dag ett

En av dessa är MatHem som säljer lösplock och under 2014 gjorde en förlust på 103 miljoner kronor, det trots en tillväxt på 93 procent och en omsättning på 447 miljoner kronor. I år väntas man nå en omsättning på 850 miljoner kronor och målsättningen är då att putsa till siffrorna på sista raden.

Annons
Annons

För Linas Matkasse som under förra året omsatte 700 miljoner kronor, nästan dubbelt så mycket jämfört med 2013, ser det dock bättre ut.

– Nu har vi en runrate på 850 miljoner kronor och i år har vi en budget på 1,1 miljarder kronor, säger Niklas Aronsson.

Företaget kan också visa upp ett positivt resultat. Något som lockat intressenter, särskilt när det ryktas att bolaget ska vara ute till försäljning, där nyss nämnda Axfood ska vara en av flera potentiella köpare.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Annons
Annons
Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Annons
Annons
Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta