Mat på nätet växte med nästan 50 procent

Svensk Digital Handel släpper nu matnyttiga siffror om dagligvaruhandeln på nätet och det växer speciellt bra i lösplocket.

Svensk Digital Handel fortsätter att ta tempen på mathandeln på nätet. De har nu släppt sin rapport, D-food Index, för första kvartalet i år och det är lösplock, tänk MatHem, som drar ifrån.

Under årets första tre månader växte lösplock via nätet med 65 procent och de färdiga middagslösningarna, matkassarna, ökade med 30 procent.

Annons

Näthandeln med Mat är dock fortfarande en mycket liten del av dagligvaurhandeln. Men med intåg av jättar som ICA tror många att det snart kan ta ordentlig fart. Inte utan sina risker för detaljhandelsjättarna dock, något som Johan Jörgensen lyfter i veckans krönika.

– Livsmedelsförsäljningen på nätet utgör fortfarande en marginell andel av den totala marknaden, cirka en procent av den totala livsmedelsomsättningen finns i näthandeln. Marknaden rör på sig, kedjorna satsar allt mer på digitala kanaler och det sker en omstrukturering bland de renodlade aktörerna. Det kommer därför att bli intressant att följa marknadens utveckling framöver, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Lösplock rusar iväg

Även om det bara handlar om en procent så växer det snabbt och totalt närmar sig tillväxten 50 procent.

– Första kvartalet i år visar på en fortsatt stark tillväxt för den digitala mathandeln. Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 46 procent under perioden och det är framförallt försäljningen av lösplock som rusar iväg, säger Jonas Ogvall.

Annons