Annons

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja Nu med mer flexibelt innehåll

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

2018-04-25 09:30

"Ett direkt svar på många kunders efterfrågan".

Matkassarna som innehåller det kunden valt ut själv, det vill säga den affärsmodell som bland annat Mathem och Mat.se använder sig av, har skördat stora framgångar de senaste åren.

Byt ut en eller alla rätter

Samtidigt har de färdiga middagskassarna, som ger kunden varor till en färdigplanerad meny för ett visst antal dagar, haft det mer besvärligt på senare tid. I höstas kom till och med en rapport som visade att middagskassarna inte bara ökade mindre, utan i själva verket tappade i försäljning.

LÄS ÄVEN: Lösplocket tar över - nu går middagskassarna back

Därför kommer det kanske inte som någon direkt överraskning att Linas Matkasse har bestämt sig för att tänka om sin affärsmodell. Hittills har företaget erbjudit kunderna en fast meny, men nu blir det för första gången möjligt att byta ut en eller flera av rätterna till något man hellre vill ha.

Annons
Annons

"Det här är bara början"

Därmed kan kunderna plocka ihop en egen kasse utifrån de rätter som finns tillgängliga i Linas Matkasses receptbank. Det är dock inte frågan om lösplock, utan som kund får man välja mellan de rätter som finns tillgängliga. Enligt företaget, som lanserade tjänsten nu i april, har det nya konceptet fått ett varmt mottagande.

- Att lansera kassar med valfrihet är ett direkt svar på många kunders efterfrågan. Det är också den största förändringen vi gör på marknaden sedan vi startade för tio år sedan. Och det här är bara början. Redan under första veckan har en tredjedel av våra kunder valt att byta ut delar av kassen till andra rätter. Vi ser det som ett tydligt svar på att vår nya tjänst ligger helt rätt i tiden, säger Jonas Karlén, vd för Linas Matkasse, i ett pressmeddelande.

"Förbättrar kundernas valmöjlighet"

De kunder som inte vill välja sina rätter själva, behöver dock inte oroa sig. Det går nämligen fortfarande bra att låta Linas Matkasse planera menyn för hela veckan.

- Marknaden för mat på nätet växer stadigt och vi har varit marknadsledare under de senaste tio åren. En del av vår framgång är vår löpande dialog med våra kunder. Många kunder har önskat att kunna byta ut en eller flera i våra färdigkomponerade kassar. Den önskan blir nu verklighet när vi förbättrar kundernas valmöjligheter och samtidigt förenklar vår kundupplevelse på nätet, säger Jonas Karlén.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta