Lösplocket tar över – nu går middagskassarna back

De färdiga middagslösningarna har minskat med 9 procent hittills i år.

Livsmedelsförsäljningen på nätet har hittills i år ökat med 17 procent, och under det tredje kvartalet var konsumenterna hungrigare än någonsin tidigare. Då kom försäljningen nämligen upp i en nivå som var 21 procent högre än under samma period förra året. Detta enligt Svensk Digital Handel, som tillsammans med HUI Research i dag släpper kvartalsrapporten D-food Index.

Lösplock 38% upp under Q3

Och precis som i flera tidigare rapporter är det lösplock som är den stora vinnaren. Att låta konsumenterna själva välja ut vad som ska ingå i deras e-handelsbeställning är uppenbarligen en modell som går hem. Lösplocket ökade nämligen med 38 procent under Q3, och med 37 procent om man ser till årets första nio månader.

Annons

- Det tredje kvartalet är extra intressant att följa då det fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Den starka tillväxten visar att konsumenterna återupptog sina digitala vanor efter semestern samt att nya kunder tillkommit, dessutom är det den starkaste tillväxttakten hittills under 2017, säger Malin Winbom, tf VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

För den andra varianten, det vill säga de färdiga middagskassarna, ser det däremot betydligt mörkare ut. De har tidigare också ökat kraftigt, om än inte i samma utsträckning som lösplock, men nu har något hänt.

Baseras på försäljningen hos 14 företag

Middagskassarna visar nämligen upp ett facit på minus 9 procent för året hittills, och minus 7 procent för det tredje kvartalet.

D-food Index baseras på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.

Annons