Litium växlar upp med 28 miljoner i nytt kapital

Med nya miljoner på kontot ska plattformsleverantören investera i produktutveckling och marknadssatsningar samt bearbeta nya marknader.

Litium, som bland annat har Teknikmagasinet, Adidas, ÖoB, Gudrun Sjödén, Life, OBH Nordica, Jollyroom och Nordicfeel som kunder, plockar in 28 miljoner kronor. Kapitalanskaffningen sker i två steg där 14 miljoner kronor tillförs bolaget omgående och 14 miljoner kronor, via en teckningsförbindelse, under inledningen av 2016.

Kapitalet kommer att investeras i ökade marknadssatsningar och bearbetning av nya marknader i norra Europa, samt en fortsatt kraftfull teknisk utveckling.

Annons

– Litium har ett starkt erbjudande inom e-handel vilket bekräftas av både kunder och partners. Med den tillväxt som är på e-handelsmarknaden just nu är det rätt läge för oss att lägga i en högre växel och satsa på marknadsföring och produktutveckling, säger Christian Rosendahl, vd på Litium

Ny ägargrupp skjuter till hälften

Börsnoterade FastPartner kommer fortsatt att vara den största ägaren, och tillsammans med övriga befintliga aktieägare, skjuter man till hälften av kapitalet. Andra hälften tillförs av den nya ägargruppen ledd av entreprenören Göran Månsson som har verksamhet inom lager- och logistiklösningar för e-handel.

– Litiums produkter och deras strategi att hjälpa kunden vidareutveckla sin e-handelsaffär över tid, är överlägsen när det gäller medelstora till stora kunder. Efter tidigare investeringar inom e-handel känner vi marknaden väl och Litiums plattform kompletterar vårt befintliga erbjudande inom logistik perfekt, säger Göran Månsson.

Annons