Live i dag: Skincity om den nya nätbutiken

Nytt märke med globala ambitioner.

I morse kunde vi berätta att Skincity efter en längre tids arbete var redo att lansera ett nytt varumärke med en tillhörande dedikerad nätbutik. Det heter MakeTheMake och är ett nytt makeupmärke med hudvårdande egenskaper.

LÄS ÄVEN: Efter två års jobb - Skincity går globalt med nytt varumärke

Annons

För Ehandel.se berättar Skincitys grundare Annica Forsgren Kjellman att hon har arbetat som hudterapeut i 20 år, och med Skincity i åtta. Under den tiden har hon kommit i kontakt med en lång rad kunder som har delat med sig av synpunkter på olika makeup-märken. Det kan till exempel vara att en produkt är för parfymerad, att den är för täckande eller att priset helt enkelt är för högt.

"Perfekt för Skincity-kunden"

MakeTheMake är tänkt som ett svar på de kundernas önskemål.

- Vi har försökt skapa en produkt som är perfekt för Skincity-kunden, säger Annica Forsgren Kjellman.

Men blir det inte samma problem igen - att ett varumärke inte kan tilltala alla?

- Det kommer att finnas olika produkter i serien. Så det är inte alltid givet att något tilltalar alla - det skulle vara prisbilden i så fall. Men förhoppningsvis ska alla kunna hitta någonting de gillar.

När detaljhandlare lanserar egna varumärken är planen ofta att skapa bättre marginaler. Men för Skincitys del handlar det snarare om att fylla en lucka på marknaden, berättar Annica Forsgren Kjellman.

- Jo, det där är ju självklart också en effekt men det är inte det som är incitamentet. Det här handlar om så mycket mer.

Låter sig ledas av marknaden

MakeTheMake, som gick live klockan 9 i morse, kommer att släppa nya produkter under resten av året. Företaget har också siktet inställt på att lansera märket globalt, både i sina egna kanaler men eventuellt också via samarbeten.

Annons

Exakt hur expansionen ska gå till är dock för tidigt att säga.

- Vi ska växa med märket och vill se hur det kommer att flyga. I nuläget finns det inga planer utan tiden får utvisa hur vi går vidare. Vi har inte bråttom men vi tror på MakeTheMake som ett globalt koncept, säger Annica Forsgren Kjellman, och avslutar:

- Det känns modernare och mer rätt att ha en ambition och följa den. Att inte staka ut allt på förhand utan hellre låta marknaden vägleda en.

Annons